23. januar 2021

Hot DAWG!

Hot damn! 

What a hot dog! 


Finn fram kassettspilleren, og sett på Madonnas Vogue på full guffe. Her er hunden som kan vise frem siste nytt i hundemote og bare være helt casual cool. 

Ok, ikke alle hunder trenger genser, men det kan lune fint for en puddel å ha et ullag på seg på de kaldeste dagene. Og jeg hadde lyst til å strikke noe av garnrester, en trang som pleier overfalle meg i januar. Så da vanker det genser på puddelen som vi låner en gang i blant. I blåfarger som passer bra til den lyse pelsen. 


Genseren sitter bra på med ribbestrikk på magen og brystet, og en lenger bit som dekker rumpa. Jeg kunne kanskje ha strikket nederste del litt kortere, men i bruk la den seg pent, og var kort nok til at du ikke må vaske dressen hver gang hunden tisser. Det hadde vært, eh, upraktisk. 


Jeg fant frem blåfargene fra tynn ull-stæsjet, og strikket med dobbel tråd av Rauma lammeull, Supersoft og Nøstebarn totrådsull. I overgangene strikket jeg med en tråd av hver farge, men har også fargefelt med dobbel tråd av samme farge. Restenøstene var av forskjellig størrelse, så de fleste har jeg strikket til det ble tomt, og det er jo en god følelse å få brukt opp alt garnet. 

Jeg valgte også å bruke blåfargene som gikk mot sjøgrønt, for det er mye ymse fargetoner i lageret mitt, og ikke alle blåfargene harmonerer helt. Jeg startet også med den mørkeste fargen, og strikket mot lyset. Det gikk med 110 gram med garn på pinne 3,5, så det er ikke mulig å se at jeg har brukt noe av lageret, men jeg er jo glad for at smårestene kunne finne en måte å skinne på. 


Mønsteret er Lucky Dog Sweater, et mønster fra Purl Soho. Det er pent konstruert, og jeg liker ribbestrikken på magen, og den elegante måten som ribben møter det glattstrikkede, og halsen. Det er strikket med forkortede rader på brystet, som gir en god fasong. 

Jeg likte også at genseren kommer i veldig mange størrelser, fra veskehund til stor hund. Tarax fikk en str M, og det var mange størrelser over og under. I tillegg er det lagt inn om det er til tispe eller hannhund, nyttig detalj. 


Fint med en tur på glattisen idag for å ta bilde av den skjønne (eh, hunden!). Og til tross for pandemi og innskreninger, idag trengte jeg solbriller på turen. Det er fint vær, iallefall! 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.