29. oktober 2020

Merete i rød lue


Har et løssluppet forhold til tilbehør, kommer det til å stå i ettermælet mitt. Jeg passer på tingene mine (jo, jeg gjør det), men det er litt votter, skjerf og luer som ligger igjen i kjølvannet av meg. 

Nå sist søndag ligger det en rød yndlingslue et sted mellom Sagene og Grünerløkka etter ungene ble tvunget på tur. Og siden det er en hipp og trendy lue, vil alle tro at den hører til der, men den er altså min. Snufs. 

Istedet for å bli lei meg (for sent,  jeg ble det), så strikket jeg en ny lue i samme mønster. Hvorfor ikke gjenta suksessen? 

Flaks for meg at jeg har vedstammer i mengder rett ved turveien,  så jeg kan snike meg på tur i lunsjen og ta bilde av den nye, fine lua, og samtidig se ut som jeg er med på Hver gang vi møtes. 


Lua er Musselburgh hat (https://www.ravelry.com/patterns/library/musselburgh) , et Ysoldamønster som jeg liker veldig godt. Et enkelt mønster som er tilpasset mange strikkefastheter og mange størrelser, så du kan hente et nøste garn du vil bruke, og passende pinner, og så strikker du til den størrelsen du vil ha. Nyttig.  Jeg liker også at lua er strikket dobbelt og brettet sammen, slik at du kan bruke tynt garn, men får en varm lue. Litt langtekkelig å strikke, men det er fin tvseriestrikk.

Jeg foretrekker å bruke lua uten brettet nedekant, mer som en litt lang lue.


Jeg trodde jeg strikket med samme garn som forrige lue, men fant ut at det var et nøste med Madelinetosh sock i fargen Robin Red Breast, kjøpt i London i 2016. Jeg har tydeligvis en svakhet for fine rødfarger. Garnet ble tidligere forsøkt i en hals/tubetopp, men rekket opp (men rakk å bli tatt morsomme bilder av) (https://meretesmonstermonster.blogspot.com/2016/10/plsestrikk.html)  Og nå er det glad for å være en lue som matcher den fine, røde kåpa mi.

Lykkelig slutt på en mistet lue! Jeg fikk ny lue, og noe lagergarn fikk et nytt liv. 99 gram Madelinetosh sock og pinne 3, og str M lue dame.

Og kanskje noen heldige på Grünerløkka har nye lue?
 

Garnet ble tidligere forsøkt i en hals/tubetopp, men rekket opp. Musselburgh hat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.