1. juni 2020

Variasjon over et blågrønt tema


Jeg er sikker på at jeg hadde samme følelse som de gamle komponistene nå. Den følelsen av å se se verket ditt ferdig, alle smådelene passer sammen, og helheten kom frem, akkurat som det var i hodet.
Akkurat som Mozart sikkert hadde lent seg tilbake og satt anlegget på full guffe, og bare digget med musikken, sånn er det å holde genseren opp foran seg etter alle tråder er festet, og den har tørket og glattet ut;

-så det var sånn du ble! Hei genseren! Det var du som gjemte deg i de fine fargene fra Shetland! Og hei mønsterborder, så bra dere passet sammen! - og så kjenne at du er skikkelig glad fordi det er gøy å lage noe skikkelig fint.

Som i de fleste eventyr, så blir helten utsatt for prøvelser, men kommer igjennom allikevel.

Her var det største hinderet at hun som skulle ha genseren, ville ha svart bakgrunn, og eh, det ville ikke strikkeren. Jeg fikk satt på prøve prinsippet mitt om at det er mottager som vet best, siden det er mottager som skal bruke plagget, men hva skjer når mottager tar feil? For jeg syntes at svart bunnfarge ble et annet utrykk enn det jeg hadde tenkt med denne genseren. Så jeg kjørte sleipevarianten og strikket med grått, og spurte etter hvert om det skulle være grått eller svart. Og da var svart glemt.  Forslaget var også å heller strikke en ensfarget, svart genser i tillegg, så vi kunne møtes på halvveien.




Sommeren kom i helgen, så det var litt vanskelig å overtale henne til at det var en knallide å ta den på. Men løfte om badetur, og kamera fremme om morgenen før det ble for varmt for ullgenser, var trikset. Bestikkelser er en viktig del av barneoppdragelse.

Vi konkluderte med at den satt som et skudd, og at den blir fin å ha til høsten. Ikke nå.


Kart og terreng har endret seg underveis i strikkinga med denne genseren. Først var planen å strikke et flerfarget bærestykke, og ha bolen og ermene grå. Etter at bærestykket var ferdig, og det var delt til ermer, så hadde jeg en del av garnet fra Shetland igjen, at jeg fikk lyst til å se hvordan genseren ville bli med helmønstrete ermer.

Jeg hadde ikke mer enn et nøste av hver farge, så for å slippe å kjøpe mer garn og vente på usikker lang tid på posten, så ville jeg heller bruke driven jeg hadde på å strikke, og heller supplere med litt Finull på mønsterfargene. Noe fordel skal man ha av at omtrent alle fargene til Finull ligger i lageret mitt, et resultat av mange års strikking og restegarn.



Ermene er derfor strikket parallellt, slik at jeg kunne gå tom for fargene samtidig på begge ermer. Jeg har brukt tre blåsjøgrønne farger som bunnfarger (Jamieson Shetland Spindrift i fargene Nighthawk, Mermaid og Aqua), og de gikk tilslutt tom, men jeg kunne finne andre farger fra Finull som kunne utfylle og passe inn. Ved å bruke tre nyanser av blågrønn som bunnfarge, og gul og lilla som mer avvikende mønsterfarger, så blir totalen roligere, selv om det er mye mønstre. Det er fem ulike border som går igjen i genseren, bare byttet i fargesammensetning. Og den grå bunnfargen roer også mye ned utrykket. 

Kaos? Nei. 
Impulsiv under kontroll. En komposisjon. 
De før nevnte komponistene hadde gitt meg high five her. Samme temaer som kommer på nytt, bare i ny fargekombo. Men i farger som henger sammen med de forrige. Som en fuge.  

Og så er det fint å strikke en genser som har bakt inn garn fra en fin garnreise, akkurat nå som det er lite reiser. Denne helgen skulle jeg og barna + venninne og barna hennes vært i Wien. Vi får spise Sachertorte hjemme istedet. Og planlegge nye turer.


Tråd etter tråd ble festet.
Godt jeg liker feste tråder.

Teknisk oppsummering:
Mønsteret er seamless yoke sweater - fra Ann Budds bok om The Knitters book of Top Down sweaters. Jeg brukte forkortede rader i nakken for å bedre passformen, og strikket ermene rette, og felte tilslutt inn til vrangborden.
Mønsterstripene er fra luemønsteret Saudade hat av Ysolda. Mønsteret anbefales, er en fin lue, og fine mønstersnutter.
Garnet er Jamieson of Shetland Shetland spindrift, pluss grått i Pickles Pure Wool, og litt smårester i Finull.
Pinne 2,5 .

1 kommentar:

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.