19. mai 2020

Sikkerhetsnålens dag


Jeg har en strategi for å få ting gjort, og det er å irritere meg over dem i synsfeltet mitt. Ute av øye, ute av sinn funker ofte, så når jeg vet at noe må gjøres, så prøver jeg å få det til å irritere meg, sånn at det blir gjort kjapt. Jeg har panteflasker stående tungvint bak døra på kjøkkenet, sånn at det ser rotete ut. Og vips; panteflasker blir alltid med på butikken, fordi det er irriterende at de står der.

Knappen til bunadsforklet mitt prøvde samme taktikken. Den datt av i fjor da jeg kledde av meg på badet, og da la jeg knappen ved siden av tannbørsten, for at det skulle irritere meg nok til at jeg tenkte at det der måtte fikses straks.

Feil plassering for knappen. Den utløste irritasjon (som ønsket), men når jeg pusser tenna er jeg på vei i seng, og ikke på vei til bunaden min. (Nei, jeg sover ikke i bunad, enn hvor nasjonalromantisk det høres ut.)

Knappen prøvde nytt triks, og flyttet seg til syskrinet mitt, der jeg har det aller nødvendigste av saks, maskemarkører, sikkerhetsnåler og synåler. Burde vært en knallsted! Det knappen glemte, var at det var så mye oppi det skrinet, at da havnet knappen nederst. Ups. Ikke irriterende i det hele tatt.



Sånn gikk dagene. Så på søttende mai ble det sikkerhetsnål (som de forrige årene. Det er alltid noe som trenger sikkerhetsnål på bunaden) Egentlig burde vi spørre hverandre om hvor på bunaden vi måtte bruke sikkerhetsnål i år,  som oppfølgingsspørsmål etter at man lurer på hvor bunaden er fra. Jeg skal vedde for at det er sikkerhetsnål i bruk på åtte av ti bunader.

Men nå! Nå ligger bunadsforklet i stua, nyvasket etter nasjonaldagen. Og nå har jeg blogget om knappen som prøvde ligge i veien. Så NÅ må vel knappen få lov til å bli sydd på?



Jepp! Hardangerbunad her. Inkludert sikkerhetsnål.

2 kommentarer:

  1. Jeg har nøyaktig samme strategi! La det ligge fremme og rote slik at jeg ser og irriterer meg!
    Dessverre er eg gift med noen som har en annen strategi. Som rydder unna. Slik at vi finner gamle synder lenge etter, i værste fall ødelagt etter langvarig dårlig oppbevaring."De skulle jo ikke ligge her så lenge, planen var jo å..."

    Vel, jeg vet i hvert fall hvilken strategi som får tingene gjort!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.