15. mai 2020

Bare en bord til


Kjenner du noen gang at du bare må prøve noe? At du plutselig får et sug etter farger og
mønsterstrikk?
Flaks for meg at jeg er en strikker når sånt sug kommer. Da kan jeg gjøre noe med det.

Jeg har masse nydelige farger i Jamieson of Shetland Spindrift, et garn fra Shetland som jeg kjøpte da vi var i Edinburgh Yarnfestival i fjor. Jeg kjøpte masse ulike farger, for det er fantastisk stort utvalg av melerte farger (det hjalp også at han som solgte garnet lo av vitsene mine, jeg er svak for det. Så jeg sirklet rundt boden, og kjøpte i alle fall i tre omganger. Ikke det minste påfallende. Fint garn, altså)

Så jeg ba datteren om å velge av fangsten min, og gav i oppgave å finne tre farger som ligner på hverandre, og to farger som stikker ut.


Jeg bruker et basismønster fra Ann Budds bok om gensere fra toppen, og bruker mønsterbordene fra Ysoldas luemønster Saudade. Det har funket bra før, da jeg strikket jakke til minste tilskuddet til familien, og det er moro å se hvor forskjellig mønsteret blir i forskjellige farger. Denne gangen blir det i juvelfarger, med grønnblåturkistoner, spettet med burgunder og gult. 


Sånn ble den forrige lille jakken, med utgangspunkt i lua. Utgangspunktet er likt, men du vil kanskje ikke tenke på at den blåfargede genseren har samme base som disse. 


Det er avhengighetsskapende å strikke mønsterborder, og se fargene sammen. Planen er å strikke mønsterborder til ermedelingen, og så fortsette med grått, for å slippe å måtte bytte farger, siden jeg bare har de få nøstene fra Edinburgh. Det grå er Pickles Pure Wool, og det har jeg lettere å få tak i . Hun stemte for svart. Jeg håper det er glemt, for vi var ikke enige. Og jeg sitter med makten og strikkepinnene. Men hun sitter med makten om den blir brukt. Så vi får se om det blir 0-1 til henne.  

Så avhengighetsskapende at det er vanskelig å legge bort.
Sånn ser gryta mi ut etter å ha kokt eplemos samtidig med at jeg strikket i sofaen.
Skulle bare strikke litt til.

Og litt til.

Og litt til.

Men genseren blir fin.

RIP gryta. Og eplemosen.

3 kommentarer:

  1. 😂😂 Ho klare ikkje å stå imot uansett farge. Kjempefin, men eg hadde aldri strikket den. Prøver absolutt å unngå 3 farger, eller mer på omgangen. Har nett strikket Flamingo genseren som hadde 3 farger....trur eg har fortrengt hvor mange omg. det var. Var ikkje så veldig mange...🙄 Ha en fin 17. mai. 🇳🇴

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis aldri mer enn to farger på omgangen samtidig her! Så det er heldigvis fin flyt.

      Slett
  2. Så nydelige farger. Den genseren blir så lekker 😍😍 kjekt å få handlet med seg noe spennende garn når en er ute på tur. Synd med kjelen og eplemosen. Strikking er veldig avhengighetsskapende.
    Ha en fin helg 💚 🌷💚
    Katrine

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.