19. januar 2020

Bingo!


Januar er den klassiske tiden for å gjøre opp status, telle lageret, og se om man kan gjøre noe med uvaner og vaner.Faktisk er jeg godt fornøyd med garnlageret, det vokser seg ikke over alle hauger, og garn som jeg innser at aldri blir brukt, er dyttet på SFO og barnehager opp i gjennom. Det er et stort lager, men jeg strikker gjerne 5-6-7 kilo i løpet av et år, så dette er ikke garn forbi min levetid, selv om noe av det sikkert ikke blir brukt. Målet i år er ikke i kilo eller løpemeter, men et mål om at kassene skal kunne lukkes, og ikke ha haug på toppen. Tenker det er ganske realistisk. 

Garnet som er i hus nå, er garn jeg tenker at  kommer til å kunne brukes. Ok, noe er også nostalgi, men det er plass til litt følelser også. 

Jeg har vanligvis garnet mitt på gjesterommet i et skap,samt en kurv ved siden av sofaen med de garna som jeg tenker jeg skal bruke i nær fremtid. Det flyttes endel frem og tilbake mellom satelittlageret og nærlageret, men det er for at det ikke skal flyte rundt i stua. Garn som er synlig, er mer inspirerende å bruke, enn det som ligger gjemt, så noe må opp i lyset for å bli minnet på at eksisterer. 

Systemet ellers er å ha garn som passer sammen, samlet. Da kan jeg ta frem deler av lageret, og finne fargekombier, og slippe lete gjennom alt. Alt sokkegarn ligger sammen, all finull-tykkelse ligger sammen, all alpakka osv. Noen garn passer jo inn på flere steder, men jeg har ikke mer garn enn at jeg vet at de finnes. 

Del gjerne om du har gode lagerløsninger! 




Men for å minne meg på at jeg har mye fint garn jeg kan bruke, så har jeg laget en garnbingo med 25 forskjellige garn jeg lurer på om kommer til å bli brukt i år. Det kan strikkes fra andre ting også, men her er 25 skatter fra lageret som fortjener å bli brukt (og noen litt vanlige også, alt skal ikke skinne) . Jeg har ikke annet premie til meg selv enn at jeg får brukt av det fine jeg har, og tilfredstillelsen av fem på rad.


Teller fra øverst til venstre:
1. Visjøgarn i hvitt, 2. Isager Highland wool i nydelig petrol, 3. Noro silk garden sock, 4.Pernilla i knallfin brunfarge, 5. Pickles Mjuk Merino i kanelfarge, 6.Järbo Minimiraggi, 7.Drops Air i tåkeblå,8. Knitting for Olive merino i rustrød, 9.Angora-ull-bolsjegarn som har ligget i evigheter, 10. Cinnia i svart, 11. En gensermengde av Tynn alpakka i svart, 12. Håndfarget garn fra Guld,13. Shetland ull i alle farger, 14. Håndfarget garn fra Værbitt 15. Arwetta i ulike rester, 16. Madeline tosh sock i Jade-farge, 17.Lofoten ull, 18.Solgult Bånsullgarn, 19.Pickles Angora i hvitt, 20. Old Maiden Aunt i blåtoner, 21. Pickles Merino Tweed, 22. En hel cone med ukjent, flaskegrønt garn, trolig ull, 23. Brooklyn Tweed Loft, lua skal rekkes opp og bli noe annet, 24.Drops Merino Extra Fine i svart, 25. Isager Alpaca 2 i grått. 


Og mens jeg var igang med ryddinga, så laget jeg en knappebingo også. For det er mye fine knapper som gjemmer seg i knappeglasset. Så kanskje jeg finner litt inspirasjon til strikketøy fremover her?


6 kommentarer:

  1. Veldig flink, da! Kanskje jeg skal følge ditt eksempel og lage meg en garnbingo selv her?

    SvarSlett
  2. Samme system som deg, sortert etter garntype, men jeg har alt i plastbagger, dem med glidelås som er kjøpt på Ikea, der blir de lagret sammen med cedertre kuler og ringer for å holde vekk møll! Happy Knitting!

    SvarSlett
    Svar
    1. Møll frister lite! Enn så lenge har jeg sluppet unna.

      Slett
  3. Blir morsomt å følge garnbingoen din utover året :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Satser på at jeg får krysset av noen.

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.