26. desember 2019

Baby og tante matcher


Lille nykommer i storfamilien var den eneste som fikk strikket julegave fra tante. Jeg er veldig glade i resten av dere også, altså. Men jeg var for sent ute med intervjurunden om hva som var ønsket, og fargeskala og evt søskenmatch eller fibertanker, og da gikk jeg for å strikke babystrikk. 

Jeg hadde lekt en stund med tanken om å bruke bordene i lua Saudade som jeg bruker masse, og bruke litt av all den fine shetlandsulla som jeg kjøpte i Edinburgh da jeg var på garnfestival, for bordene i lua er veldig fine, og det er gøy å leke med farger i fairisle. Men før jeg kom så langt til å bytte ut fargene, fant jeg ut at jeg hadde i massevis liggende fra lua mi, så vi kunne kjøre samme dempede fargeskala. 

Perfekt! Matche tante! 

(Ungene mine setter IKKE pris på å matche mor. Så jeg får ta matchingen min der jeg kan) 


Som tenkt, så gjort. 
Jeg tok utgangspunkt i målene i babyjakke i samme strikkefasthet, og brukte bordene i rundfellingen på bolen. Garnet var Jamieson & Smith 2 ply jumpeweight  fra Shetland, og bunnfargen ble byttet ut til Finull, for jeg hadde gått tom for bunnfargen etter å ha strikket lua mi. 


Og det ble sååååå fint! 

Fornøyd når det som du har tenkt inni hodet av tilpasninger av mønster, stemmer med det som skjer på pinnene. 


Og rustrøde glaserte kokosnøttknapper til kneppinga.

Jeg strikket rundt og klippet opp, for jeg synes mønsterstrikk på vranga er mer styr enn gøy.

Fornøyd, fornøyd.

Nå får jeg insistere på å ha på lue innendørs hver gang vi møtes. Så får vi se om de ser at vi matcher. Ellers får det være min og niesens hemmelighet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.