8. september 2019

Oslo strikkefestival


Dersom du strikker i sosiale medier, så har du fått med deg at det er Oslo Strikkefestival i helgen. Jeg fikk bare med meg fredagen, og ungene nektet plent å være med på festival lørdag og søndag (forståelig. Vi har ulik forståelse for hvor gøy strikking er) 



Jeg investerte i disse småbedriftene på markedet, portugisisk garn fra boden til Bladet garn, votteblokker fra Frøken Fyrkant (med avtagbar tommel! Smart konstruksjon!) Og så sjalboka til Stephen West, Westknit. Forfatteren sjølve har tusjet i boka mi og skrevet navnet mitt riktig på første forsøk. 

Det er veldig mye fint på markedet på strikkefestivaler. Og en fin anledning til å støtte småskalaproduksjon. 




Fra standen til Værbitt, garnfarger på Grünerløkka.  Mye vakkert!

 Jeg får koldtbordblikket på festival. Det ender ofte med at jeg da kjøper det tilsvarende som et halvt rundstykke med gulost. Det blir så mye fristende,  at jeg går for nesten ikke noe, og blir mett av inntrykkene istedet. 


Fredagsettermiddagen var det presentasjon med samarbeidet mellom Pickles og Mari Melilot, og etterpå kom strikkesuperstjerna Stephen West med farger, farger, ville sjal, ville plagg og alt er lov-motivasjon, og uttalelser som -it's not a yarn stash it's a collection. Finnes det kjendiser i strikking? Så klart. 
Og var det gøy å høre på ham en fredag kveld? Ja! Salen koste seg. 


Burde du dra innom en strikkefestival? 
-ja! 
Det er fint å kunne være et sted som alle har fine strikkeplagg og  det er normalt å spørre om alke detaljer om strikketøyet. Alle har strikkinga med, og det er så mye fint! 

Oslo strikkefestival har masse kurs og foredrag, så du kan lære noe nytt og se folka fra instagram og blogger og sosiale medier, eller du kan sitte og strikke og bare suge til deg litt av festivalfeelinga. 

Jeg synes det er fint at vi er så mainstream nå at festivaler er ikke lenger uvanlig.  

Bergen strikkefestival er fra 27.sept, Stavanger strikkefestival er fra 18.okt. Strikkedager på Sjølingstad er 20.sept, og vottedager på Maihaugen er 18.okt. 

Mange strikkedager i løpet av kort tid, altså! 



2 kommentarer:

  1. Takk for rapport! Det kom litt brått på for meg i år siden jeg var på ferie rett før, kanskje neste år … Skulle gjerne sett og hørt Stephen West! Skjønner godt det med å bli mett og overveldet av inntrykkene og ende opp med lite shopping, sånn er jeg også …

    SvarSlett
  2. Helt riktig. Jo mer man ser, jo mindre handler man :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.