15. juli 2019

Smått til smått




Hvordan går det med den røde jakka du strikker, Merete? 
Hysj! Ikke si noe til den, men jeg er altså ikke monogam mot den for tiden. Jeg har stadig små flørt på pinnene, og plutselig snek det seg inn en liten babyjakke, sånn fordi jeg hadde mer lyst til å strikke en søt liten sak som blir ferdig raskt, og som er lett å ha med overalt i veska. 

Det ble en seksmåneders sak i lammeull, og den gikk altså unna å strikke. Sikkert fordi det skjedde noe hele tiden i avvekslingen riller og perlestrikk, og fordi knapphullene kom naturlig plassert i rillene. Og en ting skal babyer ha, de er ikke særlig høye. Sånn i forhold til oss voksne. Så vips har du strikket ermene. 


Jeg brukte Rauma lammeull til denne, og det gir et litt rustikt preg.  Flaks for meg hadde Husfliden samme fargenummer da jeg gikk tom for restegarn (når det står 100 g i oppskriften, skal det noe til at det holder med 40 g, hilsen optimisten Merete).
Jeg kunne brukt et mer glatt garn for å få maskene tydligere frem, for fargespillet i naturgrått gjemmer det litt. Men jeg tror ikke babyer klager på akkurat det. Fordelen og ulempen med babystrikk, er at man ser mest på babyen.


Knappene er øyenstikkerknapper fra Textilegarden, som jeg kjøpte på Edinburgh Yarn festival. Hun har så mye fine knapper, og jeg er fornøyd med å få brukt noen av dem. Heldigvis har hun nettbutikk også, hvis jeg trenger påfyll. 

Mønsteret er Lille Noor fra Babystrikk på pinne 3 (hefte 3) . Dersom du vil ha anbefaling til gode strikkehefter, så er disse på listen. Lene Holme Samsøe skriver gode mønstre, og det er mye klassikere som jeg vender tilbake til, med gode basisplagg. Hun bruker ofte lage flere varianter over samme tema, og det er veldig fint å kunne velge om plagget skal være som vest, kjole eller genser, og litt variasjoner på ulike farger og strukturer. Det gjør at det er lettere å finne sin variant. Særlig liker jeg at det er masse garnforslag i heftene, så det er greit å finne noe garn som er tilgjengelig rundt deg. 






3 kommentarer:

  1. Ah, fin jakke! Og en ny knappelanger lagt til i bokmerkemappen/kartoteket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Og gode knappebutikktips må man spre til andre knappeglade. :)

      Slett
  2. Veldig delikat, garnvalget var lekkert synes jeg og perfekte knapper! Helt enig i at det er flott med flere varianter og garnalternativer!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.