17. mars 2019

Jubi jubi jubileum!


For tolv år siden fant jeg ut at jeg trengte en strikkeblogg.  
Motivasjonen var nok samme som nå, å ha et sted for strikkeinteressen min kan ta litt av, og kombinere det med gleden med å skrive og fotografere, og hei- det er jo fint at det ble et sted der jeg kan vise frem strikkeplaggene jeg lager. Og da hang jeg hjemme i mammapermisjon sammen med han som snart blir tretten, og strengt tatt trengte jeg noen som kunne gi meg mer feedback på strikkinga enn en åtte måneders gammel pjokk. Da var internett det naturlige valget. 

Av og til kan jeg tenke litt at det var kanskje litt teit å bruke Monstermønster som bloggnavn, men jeg liker det ennå, selv om antallet monstre på bloggen har sunket. Jeg og bloggnavnet henger sammen, og det er fremdeles moro å bli introdusert som MonstermønsterMerete. 

Motivasjonen er vel ennå å ha et sted å snakke om strikking pluss litt ren selvskryt av strikkinga mi, siden det er grenser for hvor entusiastisk nær omgangskrets er med strikking på tolvte året. Så da er det godt å ha dere som følger bloggen! TAKK for tålmodigheten deres! 




Her var første blogginnlegg, en ren fremvisning av ferdig strikket vognteppe. Vognteppet er ennå i bruk (som ullteppe i sofaen) og det holder seg bra! 
Jeg ser at jeg har blitt litt mer ordrik med årene, noe som er bra (fint  vite feks tekniske detaljer, oppskrift og sånt). 

12 år, 1276 innlegg senere og snart tre millioner treff, så er jeg takknemlig for at noen ennå leser bloggen. Bloggingen har ikke alltid vært like regelmessig, men dere følgere holder stand, om enn på ymse plattformer (flere kommentarer på facebooksiden eller instagramprofilen)  og jommen har jeg blitt kjent med flere strikkere via bloggen! En bok har det blitt av det, ymse foredrag, strikkefestivaler, og jommen er det fint å høre fra andre strikkere! 

TAKK folkens! 




Sånn for å kjøre en liten mimrestund for de tolv årene, så tenkte jeg å kjøre en trekning blant de som legger igjen en kommentar her. Når var det du snublet innom første gang? Og hva husker du best av tingene som har vært på bloggen til nå? 

Jeg har tre hesper med Sjølingstad totrådsgarn i nydelige farger, og det tenkte jeg var passende som et lite nikk til min elsk på ullgarn og ull med historie. De tre hespene kan bli dine om du forteller om når du snublet innom første gang og hva du husker best fra bloggen. 

Igjen:
takk for tolv fine år! Og en liten skål for at det blir noen år til. 


41 kommentarer:

  1. Husker best jumpsuite voksen størrelse!

    SvarSlett
  2. Oi, tida flyr!

    Jeg husker ikke når og hvordan jeg ble kjent med bloggen din, men noe av det førte jeg husker er den tøffe genseren du strikka til sønnen og broderte et herlig monster på. 😁

    SvarSlett
    Svar
    1. Fant genseren etter litt søk - 2008. Du hadde strikka på flyet. Og sydd det søteste monsteret på genseren hjemme, pluss Bø! 💛

      Slett
  3. Gratulerer med 12 år and keep them comming! Jeg tror faktisk jeg har vært med på det meste av reisen. Monster på nøstebarn gensere, strikking på føden, heldress mysize, votter i fleng.

    SvarSlett
  4. Det va iallefall før eg begynt i prakis hos dåkk på Rana for eg husk eg tenkt "hey! det e ho monstermønster med heldressen". Eg va ikke så strikkekyndig da, men havna innpå bloggen din når eg søkt etter heldressoppskrift til baby, og har fulgt sia. Og det e nok heldressen eg fortsatt husk best - den til voksen altså ����

    SvarSlett
  5. Kjersti S Anthonsen17. mars 2019 kl. 22:45

    12 år! Wow, gratulerer!
    Usikker på når jeg først fant bloggen, begynte å strikke for 6-7 år siden og rundt den tiden fant jeg mye inspirasjon i blogg verdenen, og din blogg ble fort en favoritt! Både på grunn av plaggene men også de fantastiske historiene som kom med ��
    Av de mest minnerike plaggene er hjernelua og vepsejakka��
    De plaggene jeg har blitt inspirert til å lage selv er frostgenser og prikketrøye��
    Håper på masse inspirerende ting fremover også��

    SvarSlett
  6. Usikker når jeg begynte å følge bloggen, men det var iallefall før Lilla hemmelighet. Har enda ikke hatt tålmodighet til å strikke to par votter for å få ett par, men det står i strikkekøen enda!

    SvarSlett
  7. Gode gamle Hobbyboden som åpnet ett nytt univers for meg, det ble starten på blogg og det å lese strikkeblogger. Ull og atter ull, alle bildene med små nøster som blei så mye fint hos deg etter å ha blitt lufta litt. Lunamon Design

    SvarSlett
  8. Gratulerer! Jeg oppdaget for 10 år siden. Blogginnlegget jeg husker best er strikkestatistikkene.

    SvarSlett
  9. Husker ikke når jeg først var inne på bloggen din eller hvordan jeg kom over deg. Tettinntil? Snartmamma? Kvinneguiden? Var du med på et ørlite treff med/uten bebiser (noen var gravid?) på en svett fortauskafe i Oslo i mai-ish 2006?

    Det jeg alltid har frydet meg mest over er årskavalkadene dine. Helt passe nerdete nerding. :)

    SvarSlett
  10. Jeg kom innom her for første gang for kanskje et år siden da jeg lette etter bilder av ingen dikkedarer-cardigan :) Har fortsatt ikke fått strikket den da..

    SvarSlett
  11. Gratulerer med jubileum!
    Jeg måtte sjekke prosjektsiden din på ravelry for å finne det helt klare minnet jeg har som første hekt på bloggen din. Det er jakka Angle av Tora Frøseth fra 2008, og jeg hadde nettopp begynt å tenke at jeg hadde lyst til å lære meg å strikke.
    Den jakka, i din styling (som fikk meg til å forstå at man kunne tilpasse mønstre hvis man var flink nok), og Toras mønstre ledet meg videre i retning mønstre som ikke var søvndyssende tradisjonsstrikk.
    Jeg kjøpte makent garn til jakka, og det ligger i garnlageret fremdeles. Nå er det kanskje på tide å finne en i størrelse to år som kan få en jakke som holder designmessig fremdeles, elleve år senere.
    Jeg tror jeg skulle klare det nå ;-)

    SvarSlett
  12. Hei Det er ikke mer enn et par år jeg har vært med på ferden på bloggen din, men min egen har jeg hatt siden 2011. Den er som en del av meg..

    SvarSlett
  13. Husker ikke når jeg ramlet innom her første gang, men det må da nærme seg ti år siden? Muligens i forbindelse med heldress til voksen? Det er ihvertfall den jeg husker best!

    SvarSlett
  14. Jeg begynte å følge bloggen for 11 år siden. Jeg husker best heldressen for voksne :-)

    SvarSlett
  15. Ei venninne jublet over bloggen din, og siden har du og jeg hatt fast følge, selv om du ikke vet om det. :) Det som har brent seg aller fastest (joda, nå heter det det) i hukommelsen, er den legendariske voksendressen. Men du verden, så mye inspirasjon jeg har fått av bloggen din! Og jeg har fnist mye av skriveriene dine. Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte å si at det var over ti år siden. Mer nøyaktig enn det virker ikke hjernen min.

      Slett
  16. Jeg mener at jeg var ny i Norges land og lettet etter noen norske strikkeblogger for å trene opp språket. Noe av det første jeg leste her var fortellingen om sjærevotten som ble mistet på fjelltur, og den legendariske beskrivelsen om alle verdens underettelsetjenester som måtte samarbeide i denne traumatiske forsvinningen.
    Der og da sto det klart at jeg fått meg et hengested på internet , takk for fnis og i inspirasjon i masse!

    SvarSlett
  17. Gratulerer så mye med jubileum. Har nok ikke vært med hele tida, men sånn omtrent fra datteren din ble født. Du skriver så godt at det er morsomt å lese selv om ikke akkurat dagens tema er det man er mest interessert i. "Rogbif-genseren" i hullbragd til sønnen er nok den jeg husker best av produksjonen du har vist fram. Håper du fortsetter i mange år framover:-) Unni

    SvarSlett
  18. Kjære Merete
    Jeg har fulgt deg helt fra starten og blogget tidligere under navnet Ullmasker. Dessverre var jeg ikke like "stayer" som deg, for jeg savner faktisk litt å blogge.

    Jeg liker veldig godt skrivestilen din, du skriver med snert og får meg til å trekke på smilebåndet. Og du er så kreativ - det er så herlig å se. Og så deler vi velgid lidenskapen for ren ull - så jeg henger gjerne med i tolv nye år. Skål for deg!

    SvarSlett
  19. Gratulerer med 12 år! Jeg begynte nok å følge deg og bloggen din sånn ca for ti år siden, da jeg entret ett felles forumsamfunn og innså at guttungen hadde ett desperat behov for ullvotter med fine broderte monster på!
    Men det jeg husker best er nok heldress størrelse voksen (som ikke var til deg selv en gang!) og vepsejakken

    SvarSlett
  20. Hurra for 12 år! Eg oppdaga bloggen din gjennom eventyrvottane. Kor mange år som har gått sidan eg var innom her første gong hugsar eg ikkje – men det må ha vore etter denne heildressen som er nemnt over her, for den minnast eg ikkje. Eg hugsar nok best garnlufte-postane (mykje fint garn og inspirasjon) og vepsejakka. Eg håper du held ut i 12 år til!

    SvarSlett
  21. Gratulerer med dagen! Jeg setter stor pris på at du fremdeles gidder å blogge, det meste ser ut til å skje på Instagram eller Facebook om dagen. Jeg har fulgt bloggen din siden datteren din var rundt ett år tror jeg. Har latt meg inspirere av mye, glemmer aldri den fargerike onepiecen i str voksen! Syntes også den barnebuksa med monster på stumpen var så morsom, den har jeg strikket flere av selv. For ikke å snakke om vepsejakka, som jeg har lyst å strikke lik av men med Øyenstikker.

    SvarSlett
  22. Husker ik først gang, men er vel heldressen til voksen og den imponerende bie jakken jeg husker best. 😉

    SvarSlett
  23. Grattis med jubileum! Tror jeg har vært med helt fra starten av, husker veldig godt monstergensere til sønnen som jeg ble skikkelig inspirert av! Jeg elsker å lese om din strikkeentusiasme, og kommer til å henge med videre så lenge du orker! :)

    SvarSlett
  24. Gratulerer med lille jubilæum - næsten kobber-bryllup på dig og bloggen. Måtte bruge en time her for at peile mig inn på hvornår jeg fant dig og bloggen. Det blev en fin times reise gennem mange gode historier om strikk. Tror jeg fant din blogg omkring 2011 via Uformelt.
    Især din knappebutik på Bali har sat sig dype spor. Åh hvor jeg dog drømte om en tur til Bali og besøk i akkurat den knapbutik.
    Men også din skarpe reaktion med Sandnes fotoshooten og din meget tålmodige mann har sat sig fast i min erindring.
    Elsker din bruk av farver til ungerne og litt skæve strikkeinslag, og venter med spenning på årskavalkaden hvert år.
    Men best av alt liker jeg din uhøytidelige og hverdagsaktige beskrivelse av en strikkers utfordringer med garn og pinne, som sjældent kommer frem på andre bloggs. Her møter jeg mye av mig selv.
    Du skriver så fint - bliv ved med det!

    SvarSlett
  25. Hei Merete,
    Jeg klikket nok innom første gang i 2011 eller 2012. Idet jeg oppdaget at det fantes strikkere som la ut prosjektene sine på Internett �� før det var strikking noe som jeg og mormor gjorde. Og en gammel-tante. Ganske begrenset radius der altså. Og det som jeg husker best er nok domino sofa-teppet fra 2013. Det står for meg fortsatt som en bragd jeg aldri kommet til å overgå.
    Gratulerer med jubileum og jeg gleder meg til veien videre!

    SvarSlett
  26. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  27. GRATULERE med mange flotte blogg innlegg! Jeg leser bloggen din hele tiden og er like imponert av at du klarer å strikke så mye som du gjøre med jobb, hus og familie! Imponerende og så tar du ikke deg selv særlig høytidelig og legger ut mang en gang festlige bilder av deg selv! Stå på i mange tiår til!

    SvarSlett
  28. Husker ikke helt hvilket år jeg oppdaget bloggen din, men det var på hobbyboden en gang for lenge siden. Du har laget så mye fint, men det jeg husker best er vel monstergenseren og de årlige strikkekavalkadene er alltid stas å få med seg. Gratulerer med så mange bloggår. Håper det blir mange fler😊

    SvarSlett
  29. Gratulerer så mykje med tolv år! Er så glad for at bloggformatet framleis finst, med så mykje betre plass. Eg hugsar godt då eg kom over bloggen din - eg sat med fersk baby for over fem år sidan og amma og amma sånn ca døgnet rundt, og måtte få tida til å gå med å lese om strikking. (Då neste baby kom, avanserte eg til ordentleg strikking under amming.) Eg trur nesten eg las heile bloggen i eitt jafs og var oppriktig lei meg då det var tomt. Elskar kavalkadene dine og hugsar nok aller best vaksenheildressen!

    SvarSlett
  30. Det var du som gav meg inspirasjonen til å lære meg dominostrikk! Eg hugsar godt det nydelege lilla dominoteppet som du linkar til i dette innlegget. Og dessutan: kven kan gløyme den jumpsuiten i vaksenstørrelse!!!

    SvarSlett
  31. Hvor længe jeg har læst med er svært at sige ... monstermønster er en støttepille i hverdagen som jeg gerne vender tilbage til - jeg husker, da du fejrede en million visninger, det var nok deromkring, jeg kom med (2013). Det bedste er, at du skriver sjovt (jeg interesserer mig også for strik, det er klart, men humor har mig hooked) og ekstra sjovt er det for en sproginteresseret dansker, fordi det norske sprog er så ... sjovt :-)

    SvarSlett
  32. Gratulerer med jubileum :) Eg trur eg fann bloggen din då du strikka heildress til voksen. Etter det har eg vore fast lesar. Lukke til med mange fleire bloggår :)

    SvarSlett
  33. Jeg digger nerdestilen din og har fulgt med regelmessig i rundt åtte år. Stort pluss for morsomme og ujålete innfall og gøyal skrivestil som gjør bloggen levende og interessant, år etter år. Jeg strikker altfor lite selv, men føler meg ikke sjelden som en av gjengen etter å ha snust innom innlegg fra deg. Får iallfall ofte lyst til å strikke, og er mektig imponert over mengden du produserer!

    SvarSlett
  34. Gratulerer med jubileumet! Jeg snublet inn her etter at du var gjeste-designer hos Pickles og har fulgt deg siden. Jeg husker best sofateppet i dominostrikk og ikke minst vepsejakken din.

    SvarSlett
  35. Gratulerer med jubileum på bloggen. Jeg bare digger bloggen din. Synes du skriver så bra, også skriver du jo om en av mine favoritt-ting; strikking. Synes også du alltid strikker i så fine farger og mønster.

    SvarSlett
  36. 12 år, det er imponerende. Takk for alt du har delt disse årene av både oppturer og nedturer. Husker ikke helt når jeg begynte å følge deg, det er ihvertfall lenge siden. Takk for inspirasjon, statedikker, fantastiske årskavalkafer, og ikke minst for at du fortsatt holder ut.

    SvarSlett
  37. Grattis med 12årsdag! Jeg har vært innom og snust, lest og humret de siste 6-7 årene. Husker ikke akkurat når første gang var. Takk for all inspirasjon! Husker aller best to små prikkegensere i den fineste fargekombinasjonen brunt og blått.

    SvarSlett
  38. Jeg fant bloggen etter å ha lest om deg i en artikkel i Lindesnes avis ifbm strikkedagene på Sjølingstad for noen år siden.

    Mest minneverdig innlegg er vepse/bie-jakka. Det er alltid inspirerende å se hva du strikker og du skriver bra!

    SvarSlett
  39. Kanskje eg fann deg via tettinntil? Eg huskar ikkje, men eg huskar monstrene dine! Og eg begynte å lese her da du kun hadde ett barn. Takk for masse strikkeinspirasjon og morsomme statistikkinnlegg!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.