25. februar 2019

Køben, baby!


Jeg er sjeldent eller aldri på reisefot med jobb, men ingen regel uten unntak. To dager i København, for det meste på møterom, men ørlite tid på ettermiddagen til å finne garnbutikker. Mine medreisende takket høflig nei til å være med til godsakene, så jeg gikk alene.

Flaks for meg er det kort avstand mellom to fine garnbutikker i København, Uldstedet ved Nørreport stasjon og Sommerfuglen i Strøget, så jeg trengte ikke velge, men kunne ta en kjapp tur på begge. Jeg er ganske kjapp til bens når jeg lukter garn, nemlig.



Dansk design og dansk garn har jeg alltid vært litt svak for, jeg nevner Isager, design.club.dk, Hanne Falkenberg, Annette Danielsen, lista er skikkelig lang. Og jeg har lenge vært betatt av dansk garn. Men det er ikke nødvendigvis viktig å fylle kofferten, det er mest å kikke hva utvalget er, og se om det er noe gøy som jeg ikke finner hjemme. For vi er heldige i Norge som har veldig store garnbutikker med rikt innhold. Jeg kjøper ikke med Sandnesgarn fra København, feks, for det har vi jo masse av hjemme. 



Sånn ser det ut fra utsiden! Og så var det litt flaut å knipse bilder fra innsiden av butikken, så ta mine ord for at det var fint der! 

Danmark er fint, ass. Jeg håper å komme tilbake om ikke lenge, kanskje jeg klarer overtale ungene til at Danmarksferie er tingen i år? 


Jeg endte med et garnmonster som er en strikkepinnemåler, linjal og duskelager i ett. Ok, jeg hadde overlevd uten den, men oioi så fin den er! To bøker om strikketeknikker (patentstrikk/brioche i to farger, samt vevstrikk) fordi jeg har en liten forkjærlighet for teknikkbøker, og et hespe med Brooklyn Tweed Loft. Eh, ja. Et amerikansk garn. Ja, det der med å kjøpe dansk garn når jeg er i Danmark, eh... 


Jeg hadde en kjapp avstemning på Instagram om jeg skulle gidde ta med strikketøy når jeg skulle reise på jobbtur, siden det var vekt på jobb og egentlig ikke tid til å strikke. Sjansen for at jeg ikke tok i en pinne var stor, men svaret var enstemmig: tenk hvis flyet blir forsinka, og så sitter du der UTEN strikketøy! Oh the Horror! Det måtte jo ikke skje. 

Så jeg tok med et nøste og en rundpinne og strikket Berits beste babysokker i et anfall av å ha noe smått å ha i henda. Jeg rakk to par, og flyet ble ikke forsinka. Jeg gjetter at det hadde vært fjorten dager forsinket hvis jeg ikke hadde med strikketøy, så jeg regner med at alle passasjerene egentlig takket meg veldig for at jeg hadde det med. 

Og hva er dommen over babysokkene? Har altså ikke prøvd dem på noen, men ved første øyekast ser de fine ut med at de muligens kan holde seg på beina siden de er tilpasset formen på foten, og en fellerunde fulgt av økerunde på neste runde gir en ide om at det kan sitte på. '

Kjekke å strikke, men ørlite usikker på hvor praktisk det er med en høyresokk og en venstresokk, all den tid man leter seg fordervet etter sokker når du skal tre dem på babyen. Da er de søkk borte. Uansett. 

Men nå er gaffateip surret rundt sokker sett litt stygt på, så mulig disse er en løsning på det evige problemet med babyføtter og sokker og det korte tidsintervallet fra sokken er puttet på foten, til den har falt av igjen. 

Det gikk 20 gram med Pickles Mjuk Merino til hver sokk, så det gikk jo lite garn. Jeg kan oppdatere med hvordan de sitter på foten når jeg finner en baby å intervjue om det. 

1 kommentar:

  1. Babysokker bliver ikke på fødderne ligemeget hvad - har endda på fornemmelsen at den her til huse huserende baby ville kunne få selv gaffaede sokker af sig...
    Elsker også at kigge garnbutikker, når jeg er andre steder henne og kender godt det der med at man "bare" lige skal se udvalget ;)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.