19. januar 2019

Arangenser for kjekke ...eh...



Plan A var å strikke en flott arangenser til sønnen min, og siden han plutselig har omtrent samme høyde som meg, så tenkte jeg at det å strikke en liten herregenser var skikkelig lurt, for da var det litt mer mønstre å velge i. 

Så det har jeg strikket og strikket på i høst og i romjula. Flettegensere tar tid siden maskene bytter plass sånn her og der, og liten herregenser er ikke så smått som babygensere. I håpet om at det skulle bli lite protester mot sjalskragen som ligger mot halsen, så strikket jeg halskragen i silkeull, og tenkte at det var lurt, selv om kragen da blir mer fremtredende med en annen farge. 



Men altså. 
Da jeg tvang poden til fotoshoot av sin nye genser idag, så må vi iverksette plan B. 
For genseren er for stor, og halsutringingen ble i største laget når genseren er for stor. 

Plan B er da å parkere genseren i skapet noen års tid, og så vente på takkebrev fra Merete i 2022 som sikkert kommer til å synes at det var deilig at Merete i 2019 strikket en herregenser med fletter til sin sønn, for det er styr å strikke herregensere i tynt garn med fletter. 

Fyll inn med motiverende slagord om det ikke er så farlig med pølsa som er for lang og sånn trøst, men det er pittelitt irriterende å bomme på størrelsen når det er han kunne trengt en ullgenser til. 



Plan C ble da å prøve den på seg selv.

Så det ble fotoshoot idag. Men rollen som fotograf og modell byttet vi på. Så istedet for Arangenser til kjekk kar (som mønsteret heter), så er det Arangenser til den kjekke karens mor. Hun kler den også.



Juryen var ute og diskuterte om det var ok med annet garn i kragen. Det er delte meninger i juryen, men argumentet med at kløete garn mot halsen er fyfy og trumfer alt, samt at kragen tåler å være i en annen farge. Mindretallet synes kanskje det kunne være en helt annen farge enn grått når det skulle være en annen farge, siden de to gråfargene er forskjellige, men garnlageret spanderte øl, og så var det glemt. 


Fletter er fint!

 Fordelen med fletter er at det ser innmari komplisert ut, men stort sett er det veldig logisk hvilke masker som skal ligger foran og bak. Mønsteret er ganske kortfattet, og før jeg knakk helt koden i flettediagrammet (jeg synes feks at symbolet for flettingen skulle være tegnet over alle maskene i fletten, men når jeg først fant ut av det, så var det greit). Flettene var like på begge sider, så det hjalp når det skjedde endel ting samtidig i mønsteret, feks at bikubemønsteret i midten skulle flettes hver 3.omg, mens flettediagrammet på sidene flettet annenhver omgang, og plutselig skulle det være raglanfelling og halsfelling og sånt. 




Jeg var redd for at Sjølingstadgarnet ikke kom til å vise flettene godt nok, men de er pent definerte. Det er pinne 4 og tynt garn, og da kan det bli litt vel løst, men dette funket veldig bra. Alltid litt gøy med et garn som er fra museumsfabrikken i nærheten av barndomsbyen min, og de farger veldig fine farger. 

Men det kan være derfor at halsen ble så vid, siden garnet i oppskriften er egentlig tretråd Nøstebarnull, og da kan det være at maskene i høyden ikke er like høye med Sjølingstad totråds. Da ble raglanområdet kortere enn jeg mener det skal være. Men ok, det funker med halsen, selv om den er litt lenger ned på skulderområdet enn jeg hadde tenkt.



Hvor er mønsteret fra? -spør du sikkert. Joda, det er fra Nøstestrikk 3, et av oppskriftsheftene fra Nøstebarn som kom for noen år siden. Nøstebarn er mest kjent for barne- og babystrikken sin, men det er altså noe til herre også hvis du leter litt. 

Jeg brukte Sjølingstad totrådsgarn til genseren, og Nøstebarn silkeull (dobbel tråd) til kragen, og pinne 4. 

1 kommentar:

  1. Ble jo en utrolig flott genser da, og den kan jo fint brukes av guttens mor om den ikke får ligge i skapet og godgjøre seg et par år :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.