16. januar 2019

Strikkebøker


Jeg har et stort strikkebibliotek. Nesten en hel Billyhylle er fylt av strikkebøker, men det er altså plass til noen til. Mulig det er samleren i meg, men det er noe med det håndfaste i bøker, og sitte og bla i inspirasjon. 

Strikkebøkene er litt forskjellige. Noen er rene mønstersamlinger med temaer som votter, votter fra et spesielt område, barnestrikk, babystrikk, vintagestrikk, sokker, flerfargestrikk, selbuvotter,sjal,  russiske og latviske votter, ja, alt mulig. Andre er mer rene teknikkbøker der man går i dybden på montering, gamle teknikker, konstruksjon, oppleggsmetoder, mønsterberegning og rene mønsterbibliotek. 
Og andre igjen er kulturhistorie med muligens et og annet mønster inni. 

Hva gjør at du får lyst til å skaffe deg en strikkebok? Hva gjør at den kommer i hylla? 
Jeg låner veldig mange på biblioteket for å få et overblikk om det er noe jeg trenger til samlingen, med årene har jeg blitt litt mer realistisk på mengde strikkeplagg jeg tror jeg skal strikke versus det som blir gjort. Så rene mønstersamlinger må jeg enten elske designeren (jepp, har noen av Lene Holme Samsøe og Jorid Linvik) eller like flere av designene. 

Hvilken strikkebok er din favoritt? Eller hvilke? Og hva gjør at du vil ha den i hylla og ikke i elektronisk form? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.