18. november 2018

Flettverk



Jeg er i full gang med flettegenser til sønnen. Det er lenge mellom hver gang jeg strikker fletter, og hver gang tenker jeg at dette er jommen så moro at det må jeg gjøre mer, selv om det vokser sakte når masker skal flyttes frem og tilbake.

Det går an å strikke fletter uten å bruke flettepinne, men jeg får mest flyt og penere overganger når jeg bruker flettepinne. Sikkert fordi nye vaner er vanskelige i starten, for det syntes jeg med magic loop i starten også, jeg klarte ikke helt å venne meg til å ikke bruke ermepinner. Men plutselig løsnet det, og nå bruker jeg knapt de korte fempinnene mine. Annet enn til flettepinne...

Det går ikke raskt, men det er en god flyt. Og moro. Akkurat det jeg trenger av et strikketøy.

Mønsteret er Arangenser til kjekke karer fra Nøstestrikk 3, et av småheftene til Nøstebarn. Det er endel skjulte skatter i de heftene. Jeg må av og til kikke litt på det jeg har, istedet for å bruke tid på å lete på nye steder. En Billybokhylle full av strikkebøker og hefter, det er jo sjanse for å finne mye fint der.

Bruker du flettepinne eller ikke? Strikker du flettestrikk?

6 kommentarer:

  1. For en nydelig genser det der kommer til å bli. Fletter er så lekkert altså. Jeg strikker fletter innimellom, og da bruker jeg alltid flettepinne. Er nok litt vanedyr jeg også siden det var slik jeg lærte meg å strikke fletter så da henger det fortsatt med meg.

    SvarSlett
  2. DEnne kommer han til å bli knall kjekk i. Nydelig genser. Jeg gikk over til magic loop for noen år siden og det gjordet sokkestrikken mye mer behagelig ettersom jeg bruker kollektiv til og fra jobb og strikker der (eller sover). Småpinner brukes knapt. Strikker fletter og noen bruker jeg ikke ekstrapinne på mens andre fletter må kjeg bruke ekstra pinne. Meg jeg har slike små "flettepinner" som jeg da bruker.

    SvarSlett
  3. Ahhhh... genseren bli DEILIG. Jeg elsker fletter... jeg benytter pinne
    også. Lykke til... og masse glede med strikke.
    Ha riktig god uke. Hilsen sender Viola

    SvarSlett
  4. Den blir flott! Enig i at det er mange skjulte skatter i de Nøstebarnheftene. Jeg kvier meg litt for flettestrikk over større områder må jeg si, men på et skjerf jeg strikket fant jeg ut at en åpen maskemarkør i plast fungerte ypperlig som "flettepinne" på små fletter! Ellers har jeg flettepinner også. Magic loop blir nok aldri min favoritt, selv om jeg bruker det en del. Jeg liker fortsatt strømpepinner til sokker og votter, nå sist har jeg utvidet til seks pinner (en egen på tommelkilen) og det fungerte ypperlig!

    SvarSlett
  5. Dette blir nok en flott genser!
    Jeg bruker sånn flettepinne med bue på midten.
    Og magic loop?? Jeg er glad i fempinnene mine jeg.....

    SvarSlett
  6. Jeg strikker fletter innimellom. Og da bruker jeg alltid flettepinne. Enten en vanlig strømpepinne eller en sånn flettepinne med bue på midten. Mulig det, i hvert fall på fletter over få masker, er like så raskt å strikke uten flettepinne, men det var nå sånn jeg lærte det. Så da fortsetter jeg sånn :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.