13. august 2018

Fugl Fønix

IMG_8284

Fuglejakka som har vært altfor lenge på vingene, ble med på ferie sørover. Det nærmer seg høst, og da begynner alle fugler å gjøre seg klar, enten med å ta til vett og fly mot sør, eller kjøre på med boblejakke og dun og holde ut neste sesong.

Jeg har brukt såpass med tid og krefter på denne fuglen, at jeg ble litt irritert over at den ikke var flyvedyktig i vår, så den var strategisk med i strikketøyene når jeg pakket kofferten for å ta den med til casa di mama, der det er høy forekomst av strikketid, og da ville den nesten umerkelig bli ferdig. Tross alt manglet fuglen bare hals. En siste svanesang av en hals, skulle jeg da alltids somle meg til før høsten.



Jadda! 
Som Fugl Fønix gjenoppsto den av asken. Tadaaa!  
Frykt ikke, jeg kommer med bud- som andre fjærkledde skapninger har sagt før. 

Mye mer riktig i proporsjoner når halsen fikk litt felling i vrangborden, og ble strikket lang, så den kan enten brukes som jakke med krage, eller kneppes helt opp, hvis en er ute og flyr en høstdag det er kaldt i kråsen. 


En annen baktanke med å ta den med på ferie til slekta, var at da kunne vi tvinge en av fireåringene til  modellere det tante har strikket til kusina deres. Nevnte fireåring var ikke så veldig begeistret, men godtok at tre minutter av livet hans ble brukt på å ta to bilder. Han har allerede planlagt fluktbilen.

Etter sekundene som han hadde på jakka, kunne vi fastslå at vi håper at seksåringsniesen passer i jakka. For eh... den var nå perfekt i nakkepartiet. Muligens kort ved hoftene. Oh well. (men altså, 12åringen fikk den på seg. Så den er tøyelig så det holder) 




Pen er den. Og fellingene i vrangborden ble fin, og ser ut som skulle vært sånn hele tiden.

Så om det ikke ble Fugl Fønix som imponerende dukker frem av flammehavet, så er det kanskje en Grilla Kylling istedet. Jeg liker grilla kylling. Mye lettere å forholde seg til i hverdagen.


Strikkefakta:
Eget mønster, inspirert av håndflatemønsteret til Eventyrfuglen i Eventyrvotteboka, samt fugler fra et femtitallsmønster som dukker opp i flere strikkebøker.
Strikket i Pickles Pure wool - nam! - og brukt altfor lang tid, fordi jeg først gikk tom for garn, så gikk lei, så var garnet utsolgt, og så var barnet vokst utav den. Og kanskje neste barnet også. Jadda. Men den er ferdig i trass. Trass er en viktig drivkraft.



2 kommentarer:

  1. Den ble skikkelig fin! Så bra at du fikk det til, det er en fantastisk følelse! Jeg har for øvrig en selvkomponert jakke med lang krage liggende, den skal ha glidelås, må bare få den på plass …

    SvarSlett
  2. Flott å se bloggen din her hos deg.
    Jeg er imponert over den fine jakken.
    Veldig flott fuglens mønsterkantene og jeg elsker det klassisk strukturmønster også :-)) Bare super. Fantastisk du har gjort. Dette arbeid var verdt - et vakkert resultat.
    Nydelige bilder. Takk deg.
    Ønsker deg en god uke. Hilsen fra Tyskland til deg.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.