16. juli 2018

Jakketvillinger



Denne filmen spiller i hodet mitt når jeg ser mønsteret til strikkejakka Hyrdinden av Marianne Isager:

Datteren og jeg i matchende outfits, begge i Isager design, jeg i min elskede strikkejakke Viften, og datteren som en lignende, men ikke lik jakke i Hyrdinden, med det samme viftemønsteret. 
Vi glir nedover gaten, mens en vindmaskin blåser håret i stilig frisyre, og fra siden kommer oppmuntrende tilrop om - oi, så kledelige jakker dere har på dere! Stilig! Dansk strikkedesign, det var nydelig, altså! Så sjarmerende med mor og datter i lignende antrekk! 
Datteren snur seg mot meg, og takker meg for at jeg nok en gang har strikket noe vakkert og klassisk, og noe hun kommer til å sette veldig pris på. Og så gøy at vi er jakketvillinger, mamma! Tusen takk! 


Virkeligheten: 
HÆ! Skal jeg ha på meg den der? Det er 28 grader, mamma! Den klør! Alt klør i 28 grader! Og så skal vi ha på oss matchende klær når vi tar bilde? Særlig... Jeg nekter å gå i svart bukse nå! Og jeg vil ha tskjorte under, så den ikke treffer huden. ÆÆÆ! Hva får jeg for å ta bilde? 


Kanskje vi klarer å få til nusselige matchebilder til høsten. Kanskje. Hvis ikke vindmaskinen da er utleid, og hun vokser ut av jakka i det det blir høst. Den er allerede faretruende kort. I mitt indre ser jeg brodern gni seg i henda over å kunne overta enda en strikkejakke nesten ubrukt til niesen min.





Jeg har hatt mye glede av min Viften av Marianne Isager, som er en nydelig konstruert jakke som jeg har fått veldig mye bruk for. Så mye at jeg har måttet reparere albuene, da det gikk hull, og det er sjeldent jeg får så slitasje på et strikkeplagg. 

Jeg hadde endel garn igjen etter den, og har strikket andre babyplagg av det, men planen har lenge vært å strikke Hyrdinden, som er en barnejakke med noe av de samme elementene som i Viften, men en enklere jakke. Mønsteret kjøpte jeg for mange år siden på Den blå Dør i Kristiansand, det er et av mine løsmønster. Siden har mønsteret kommet i Snedronningen, hefte til Marianne Isager inspirert av HC Andersen.  



Så jeg kjøpte litt mer grått Isager Alpaca 2, og litt mer Isager Alpaca 1, og strikket Hyrdinden mens hun ennå passer i den. Eller... kanskje var jeg litt sent ute. Den passer i noen sekunder, iallefall. 


Den er nydelig myk (og klør i 28 grader) og er pen i rillestrikk med noen striper med løftede masker og viftemønster nederst.


En enkel krage har den også. 


Konstruksjonen i ryggen er pen der linjene møtes, men ermene er overraskende vide i overgangen til rygg, så jeg synes den kunne vært smalere her. 




Sånn! Flatt på terrassen er det ingen som klager på at den er varm. 



Mor-datter match. Idyllen får noen andre ta bilde av. 



Strikkefakta:
Hyrdinden fra Marianne Isager. Strikket største størrelse som nok er et sted mellom 6-8 år. Brukte 200 gram Alpaca1 i hvitt og 150 gram Alpaca 2 i lysegrått. 

1 kommentar:

  1. Fine jakketvillingar i fine jakkar :) Spesiell og fin konstruksjon på begge to.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.