13. juli 2018

Berlin, bitte!



Storbyferie med barn er fint. 
Nå er ikke barna mine så små lenger at vi må ta hensyn til vogn og småbarnsting, så det er letter å være på ferie, men det er også litt mer meninger om hva som er gøy og ikke, enn småttiser har. Berlin har også mye historie, både andre verdenskrig, kald krig og kultursted langt tilbake, så det er mye å få med seg i byen. 

Berlin er en super by som er lett å komme seg rundt i, tips er å bruke Google Maps og få den til å foreslå kollektiv, stort sett bra ruteforslag. Og med dagsbillett på all kollektiv (barn under 16 år reiser gratis med voksen, og billetten varer til kl 15 neste dag), så var det veldig enkelt å komme seg smidig rundt.



Berlin har masse god mat, men jeg kunne ha planlagt mat litt bedre enn å plutselig komme på at vi var sultne NÅ, og da spiste på det nærmeste vi fant. Da vil ungene ha ting de kjenner, og jeg bli litt fantasiløs. Men det står masse streetfoodbiler, kafeer, resturanter, ølstuer, gatekjøkken overalt, så det er lett å finne. Vi havnet feks på turistfella Ritter Sport Bunte Welt der det var travelt i førsteetasje der du kunne designe din egen sjokolade, men i etasjen over har de en super kafe i sjokoladens tegn. Noen var veldig imponert over sjokoladefondue...





Ta gjerne turen innom Gedächtniskirche for en av de vakreste kirkene jeg vet om, bygget i blå glassmosaikk. Både for minnesmerke fra andre verdenskrig, og for en estetisk opplevelse. 


Vi rakk Checkpoint Charlie, Eastside Wall art museum, Spionmuseum, Computer spiel museum, Spectrum Science senter, Schwapp badeland (utenfor Berlin, ikke like stort som Tropical island, men jeg orket ikke bade i kø), Brandenburger Tor, Tiergarten parken, og Karl-Marx-alle. Puh. Hadde været vært litt bedre, hadde vi nok badet i Wannsee, eller på Badeshiff, men innendørs funket når det var litt kjøligere. 


Det blir litt hotelltid på kvelden, så jeg rakk to ermer på høstgenseren til sønnen. Greit strikketøy å ha med i veska på dagen også, forsåvidt, men mest kveldstid. 



Jeg rakk ikke gå innom en garnbutikk! Og vet at Berlin har mye fint, men reisefølget var ikke så gira på det. Og strengt tatt har jeg mer garn enn strikketid, har vi ikke alle det? Så da ble det ikke souvernirgarn på meg. 

Ville bare tipse om en super guide til garnbutikker; gå på Ravelry under YARN,der kan du søke opp garnbutikker som ligger i et område, og vise resultatet på et google map. Topp! Så har du sjans til å finne garnbutikker på nye steder. Sånn heeeelt tilfeldig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.