30. juli 2017

Marius i sommervarmen


Dette er sønnen som pønsker på hva passede belønning for å posere med nystrikka Mariusgenser skal være. Han landet på is, og at det burde være lenge til neste gang. Jeg har stor tro på bestikkelser i barneoppdragelse, evt belønning for å gjøre idiotiske ting som posere med ullgenser på en varm sommerdag. En ullgenser som ikke er hans en gang. 


Årets sommerstrikk har vært rundfelt Mariusgenser i Sandnes Smart, i str XS. Derfor ser den litt stor ut til den unge mannen. Jeg tok den med til Sørlandet som eneste strikketøy, og det var lurt, for da var det det eneste jeg strikket på. Ikke noe utroskapsskandaler på strikketøyfronten, når det bare var ett strikketøy tilgjengelig. Altså, det er gode strikkebutikker på Sørlandet (du MÅ til Karmin hvis du er innom Kristiansand, feks), men jeg sto imot og strikket og strikket på genseren. Og vips var den ferdig, til min store overraskelse, for jeg synes jeg har strikket så treigt i det siste. Og så dukket det opp en genser, sånn hei filiokus. Tror pinnene mine kan trylle, og ville gi meg en liten overrraskelse. 



Marius er en klassiker. Og den er kjekk å strikke. Mønsteret er logisk bygget opp, så mønsterborden freser avgårde uten å måtte smugkikke særlig på mønsteret, omgangen under forteller godt om hva som er logisk videre i mønsteret. Og det kan man jo like. De endeløse omgangene med ensfarget gjør jo at det er sosial strikk også, jeg klarte til og med snike meg med på strikketreff i Mandal, takker til Cecilie som trommet sammen folk da jeg kom sørover! 

Et lite tips hvis du tenker å strikke str XS ifra Sandnesgarnheftet; garnmengden er oppgitt for Sandnes Alpakka som har 110 meter per 50 gram. Når du da bruker Smart som er oppgitt som alternativt garn, så kan det være lurt å tenke på at Smart er 100 g pr 50 meter, og derfor kan trenge et nøste til med bunnfarge. Og litt mer hvitt. Jeg tror det er ganske usynlig, men det er altså et annet fargebad øverst ved halsen.


4 kommentarer:

  1. Kjempefin Marius! Jeg tok også med meg genser som feriestrikk i år, i stedet for små veskevennlige alternativer. Det krevde mye plass, men fordelen er jo at man blir ferdig. :-) Veldig fin modell, klart han må få is!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Fin genser! Og absolutt smart å ta med kun det man vil få ferdig på ferie, ja.

    SvarSlett
  4. Marius er aldri feil! Flott genser i originalfargene. Flott modell også, godt å høre at bestikkelser fortsatt funker. Strikkeplagg er finest på noen:)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.