4. juni 2017

Fravær av lyst

 

Strikkelysten har ikke vært her i det siste. Først tenkte jeg ikke over det, det er så mye annet som fyller hodet og tiden, men da jeg kikket oppi veska mi, så var jeg ikke kommet noe videre på strikketøyet mitt på lenge. 

Det var ikke noe jeg hadde lyst til å strikke. Ingenting som dyttet alt annet bort, og fristet meg med myk tråd, glødende farger og timer sammen på sofaen.

Jeg gikk inn i garnbutikker og snudde i døra fordi jeg ikke gadd. Ravelry og instagram fikk sjeldnere besøk. 

Da er det enten tid for å henge opp etterlysningsplakat etter strikkelysten, eller bare puste med magen og tenke at den kommer. Den kommer hoppende til høsten, eller til sommeren på ferietur. 

Da fant strikkelysten meg igjen. Da jeg sluttet å etterlyse den. Den hadde bare vært en tur og glemt å si ifra at den var borte litt. Hva med et lite sokkepar som en forsiktig start? Sokkestrikketøy er det alltid plass til, uansett veskestørrelse. I clutch eller koffert, det er plass. 



Så et grønt og friskt sokkepar kom av pinnene tilslutt. Fabel i eplegrønn, eller froskegrønn? 

Byttet vrangbord ut med 2 rett, 2vrang i 5 omg, og så 2vr, 2rett i fem omg. Fin avveksling, og lett å se hvor mange omganger sokkene er, så sokk 2 bli lik. 

Velkommen tilbake, strikkelyst. Vi får ta små steg. Det er ennå sommer og varmt, og jeg fortrenger at vi trenger ull til vinteren. 

7 kommentarer:

  1. Herlige grønne sokker! Min strikkelyst har også vært litt fraværende i det siste, og hos meg ble også løsningen et par sokker. Har bare tåa igjen på sokk nummer to.

    SvarSlett
  2. Strikkelyst kommer og går. Ikke krise i det hele tatt. Om jeg ikke har lyst å strikke i et par dager eller uker, eller bare strikker skjerf så betyr det jo ikke noe. Pytt pytt - den kommer alltid tilbake. Og håndverket ligger jo der uansett. Men godt du kunne gi slipp og vente på et par grønne sokker. Nå kan du jo springe etter lysten uten å fryse på beina😂

    SvarSlett
  3. Der fant den deg og nye sokker! Jeg har akkurat funnet ut at jeg glemte å ta med nok garn til å strikke ferdig prinsessa sin setesdal genser her på husmorferie i usa, så jeg må nok finne en garnbutikk gitt....

    SvarSlett
  4. Dejligt du fandt lysten igen ! Jeg følger til stadig med her selvom jeg ikke kommenterer ofte - her er altid sjovt og hyggeligt 😀👍

    SvarSlett
  5. Jeg mindes om et digt af Piet Hein:

    "Jeg ventede min Muse,
    men da hun ikke kom
    da gik jeg da til hende,
    men vendte skamfuld om.

    Der hang, som var jeg ventet,
    et brev på hendes dør:
    Jeg kommer, når jeg kommer!
    I hvert fald ikke før!"

    Godt, at strikkelysten ikke var helt løbet bort :)

    SvarSlett
  6. Helt normalt med strikketørke.
    Du er velkommen innom garnbutikken min om du er på mine kanter en gang (Treungen i Vest-Telemark.

    SvarSlett
  7. Kul struktur på sokkene! Noterer meg idéen :)

    Jeg har også erfart at det beste når man mister strikkelysten er å bare slappe av. Det hjelper også for meg å være på ferie med bare ett prosjekt og ingenting annet som frister eller stresser av mønstre eller garnlager, ingen tidsfrister eller annet press. Og ingen garnbutikker! Jeg var innom en i dag (for å kjøpe et bånd) og gikk forbi en annen, men ble ikke noe fristet av hverken garn eller mønstre. Ganske deilig i grunnen, synes jeg.

    Men jeg er glad for at du fortsatt strikker og skriver blogg :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.