5. januar 2017

Fiskebein

Untitled




Om fiskebein er en bra ting eller ikke, kommer an på settingen.


Fiskebein i halsen -  ikke bra.
Fiskebein på ski  - bra i oppoverbakke, dårlig i nedoverbakke.
Fiskebein på votter: bra.


Fiskebeinmønster er kjapt å memorere, og det er en fordel når du får et innfall om å strikke votter til de nærmeste kollegene i desember. (Unnskyld til forrige avdeling, dere er for mange for impulsstrikking). På ti dager gjorde jeg unna tre par votter, eller egentlig tre og et halvt par, for jeg startet med garn som jeg ikke hadde nok av til et helt par.






Det fine med å strikke samme mønster i ulike farger, er at du får testet ut en del fargekombinasjoner og garntyper. Og så ser det imponerende ut i stabel. Alt er mer imponerende i stabler. (De grønne er et annet mønster)






Hurtigstrikking i desember gir dessverre ikke så gode bilder (mørketid osv), så bare lukk øynene og mys litt mot skjermen, og tenk at det ble bra.

Mønsteret er Herringbone mittens with poms (gratismønster), og jeg droppet duskene. Store dusker i ermeåpningene på jakka har aldri vært min greie, og jeg tenker det er mer moro enn praktisk.

De blå og hvite er strikket i dobbel tråd Knoll Supersoft (ala Nøstebarn totråds og Holst Shetland soft) og nøstebarns totråds, de grå i Filcolana Peruvian Highland wool (1 nøste av hver gråfarge)  og de rust- og lyseblå i Rauma Petter. Pinne 3,5 -4.



Alt garnet hadde jeg i lageret, noe som er en fordel når du skal speedstrikke votter, og ikke trenger løpe på butikken. Aldri så galt å ha et garnlager, gitt.




6 kommentarer:

  1. Så fint med fiskebeinsmønster! Og en imponerende stabel!

    SvarSlett
  2. Godt gjort med tre vottepar i desember, fikk nesten ikke strikket noe den måneden. Og så snill du er med kollegaene dine 😊

    SvarSlett
  3. Neida, et garnlager kan være veldig kjekt å ha, det. Så slipper man å springe på garnbutikken for den minste ting. Eller hvis man kommer på at man skal strikke tre par votter på kort tid f.eks. ;) Vottene ble kjempefine, og jeg kan tenke meg at kollegene dine ble veldig glade :)

    SvarSlett
  4. Fiskebein gjør seg absolutt bedre på vottene enn i halsen. Fine gaver!

    SvarSlett
  5. Så flott votter.
    Heldige kollegaer da 😀

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.