1. september 2016

DipDyeDoe


Har du sett strikkedesigneren Camilla Vad? Hun har noen inspirerende oppskrifter på plagg i DipDyeteknikk, altså plagg som ser ut som de er dyppet i farge, og gradvis skifter farge. 
Det er rene linjer, og det gjør at fargespillene på plaggene kommer fint frem. Du strikker med dobbel tråd, og så står det enkelt forklart når du strikker med to tråder i en farge eller en tråd av hver farge. Og når du da snur det med vranga ut, så blir fargene enda mer blandet. Lekkert! 

Oppskriftene er skrevet for fargekitene fra G-uld, noe jeg gjerne skulle fått kloa i, men det funker også å bruke de enorme mengdene med tynn ull ala Nøstebarn og Holstgarn og supersoft som jeg har i lageret. Fargene fra prikkejakkene har vært på pinnene så lenge at jeg ble veldig glad i dem, så jeg fortsatte med blått og flere brunfarger, før det ender i svart.

Jeg prøver å tilpasse genseren til tiåringen, og siden det er en ganske rett frem oppskrift, så skal det gå bra. Garnlageret mitt har godt av sånn strikking som kan bruke småbiter av nøster, så her skal det fargedyppes! Strikkevarslet for høsten gir gode prognoser for lett regn av graderte overganger og melerte plagg. Smårestene jubler. 

5 kommentarer:

  1. Det blir mye fint utover høsten skjønner jeg

    SvarSlett
  2. Veldig veldig kul teknikk som du har vist tidligere også. En morsom måte å bruke tynt garn på. Jeg har gjort en del av det samme i sjal hvor jeg har brukt mohair og ull sammen. Gir også en god effekt. Plagget blir liksom litt mer levende. Veldig stilig Merete!!!

    SvarSlett
  3. Artig teknikk, og perfekt til smårester. Den må prøves med tid og stunder. :)

    God helg!

    SvarSlett
  4. Det var ein smart teknikk med eit flott resultat. God helg :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.