20. mars 2016

Reven slår til igjen

IMG_5292

Når jeg først var i gang med revetemaet etter å ha strikket revevotter junior, så var det like greit å kaste seg over seniorutgaven og. Planen var å matche votter med en av ungene, men den planen skar seg når jeg fant ut at revevotter var fint å gi bort (barnevottene) og at voksenreven ble såpass voksen at det ble herrestørrelse. Min feil som ikke tenkte hardere på at finull og over 60 i maskeantall blir herrevotter når jeg strikker.

Men fine er de! All ære til Jorid Linvik som har laget mønsteret, velskrevet og med fine detaljer. Moro at mønsteret ikke er likt på begge vottene, men at de passer sammen for det. På den ene votten er Reven og kråka fra Prøysens vise, og på den andre sitter Reven og kikker på rognebæra, høyt henger de, og sure er de!


IMG_5296

Frøkna tilbød seg å stille på modelloppdrag, og da gav vi beng i at de ikke passer til henne, jeg hadde vottemodell! Jeg grep sjansen, og fikk vottebilder med påskerekvisitter. Påskepyntingen har ikke helt startet i heimen, men gåsunger, påskeliljer og ferskengrener er kommet i hus.



IMG_5300

Sååå glad kan man bli av revevotter.

Disse revevottene har jeg strikket av lagergarn, den rustrøde fargen er nøster jeg hadde liggende etter en kofte jeg strikket i nittiseks. Altså bare tjue år gamle nøster. Og heia finull, så finnes fargen ennå. Det så stygt ut for siste tommel, men så fikk jeg tips av Torunn som jeg går i syklubb med, at jeg kunne jo bare kjøre hvitt ytterst på tommelen, så slapp jeg kjøpe mer garn. Og det så jo planlagt ut, som en liten revehale. Perfekt!

bilde (8)


 Mønsteret er fra Den store Votteboka av Jorid Linvik.  Jeg brukte rustrød finull sammen med naturhvit finull, 66 gram gikk med til herrestørrelse.

9 kommentarer:

  1. Stilig og helt perfekt med hvit tupp. 😊 Jeg skal strikke votter i fleng i år. Jeg kjenner det på meg bkanskje revevottene må til pers 🐺

    SvarSlett
  2. Kjempefine - de fineste revevottene jeg har sett!! Og snerten med hvit haletupp på tommelen. Bilden er jo bare til å bli glad av :-) Finull - man har nesten ikke ord. Verdens beste garn!!!

    SvarSlett
  3. Superfine! Et så fint revemønster passer til herre også :)

    SvarSlett
  4. Kjempefine revevotter, og den hvite tuppen på tommelen er bare prikken over I'en. Ser helt ut til å skulle være der:)

    SvarSlett
  5. Stilige votter. Likte godt at de ikke var like eller bare speilvendte.

    SvarSlett
  6. Så herlige votter, og bilder! Skikkelig revestrek med den hvite haletippen, luuurt!

    SvarSlett
  7. Wow, så flotte votter! Skikkelig blikkfang, og virkelig et kunstverk:-) Elsker Finull her også!

    SvarSlett
  8. Kjempefine revevotter! Jeg har kjøpt boka til Jorid, selv om jeg har kjøpt de fleste oppskriftene hennes fra før. Skal nok produsere noen vottepar fra den, etter hvert :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.