17. august 2015

Skumle sokker

IMG_3467

Første skoledag er overstått for yngstefrøkna her, en ny hverdag å ikke ha barnehagebarn mer. Det blir spennende å se hvordan overgangen går, men det er en trygg lita frøken med bein i nesa. Eldste starter i fjerde, litt fint å ha storebror på skolen.

Nå som sensommeren kommer, så er ikke så innmari lenge til votteboka vår, Eventyrvotter, kommer ut i slutten av august (og vil du ha din like kjapt som meg, så kan den forhåndsbestilles hos Haugen bok). Så da er jeg i vottemodus!

Så da jeg tenkte hardt på hva jeg skulle strikke i presang til en snill venn, så gav svaret seg selv, det måtte jo bli nøkken! Og så lurte jeg veldig på hvordan Nøkken kom til å se ut om Nøkken var som sokker, så da måtte jeg jo teste det. Jeg satte sammen høyre og venstre vott i gliset, og strikket etter det. Og siden jeg ville ha lusene / prikkene i pelsen til å peke oppover, så valgte jeg å strikke fra tåa og opp.

IMG_3473

Kanskje skulle det vært to Nøkker, men det ble med den ene, den andre ble sjenert, og ville ikke glise.

Anne sa det så fint da hun så bildet av sokkene:
Smarte sokker! Hvis du er ute og går alene en mørk høstkveld, med langt skjørt og korte støvler og møter en skummel fyr, kan du bare lette på skjørtet. Kan skremme fanden på flatmark, de der!

IMG_3460

Jeg synes de er koselige, jeg.

Sokkene finner du ikke i Eventyrvotter, men det er lett å gjøre om til sokker! Bare bruk en sokkeoppskrift du liker, finn midt foran, og plasser gliset på sokken. Vips; Nøkkensokker.

Til disse i str 39, er det brukt Sisu i svart og hvitt, og de veier ca 85 gram.

Det er flere av vottene i Eventyrvotter som kan egne seg til å lage sokker av. Blåbærvottene blir like fine som blåbærsokker, og du kan jo velge om du bruker mønstersnuttene på sokkeskaftene, og strikker resten ensfarget, eller har mønster hele veien. Reveenka kan lages til revesokker, og Heksas godterivotter kan fint bli til polkadottsokker.

Gi gjerne lyd fra deg her eller i facebookgruppa Vottelauget og Eventyrvotter om du blir inspirert av votteboka vår! Enten som inspirasjon og egne fabuleringer som her, eller med vottene fra boka. Det er utrolig moro å se alle de ulike vottene som skifter uttrykk i fargevalg og feks bytte ut mansjetten.


8 kommentarer:

  1. Så kule Merete!!!! Har stor sans for å løfte på skjørtet for å skremme... Kanskje neste blir truser. I finull. UHU - det ville skremme de fleste... He he!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha! Det vil sikkert skremme nok når man står og klør av finulla ...

      Slett
  2. Haha - ja sokkene er fine! Tror nesten de må få plass på strikkelista mi (dessverre er det litt fullt der for tiden, men der det er hjerterom, er det husrom...).

    Godterisokker har jeg visst forresten strikket allerede :-) http://www.ravelry.com/projects/annepaalandet/10-amanita-socks-fluesoppsokker

    SvarSlett
  3. Veldig kule, for en god idé å bruke mønsteret til sokker! Gratulerer med skolejente :)

    Jeg holder også på med "godterisokker", men med litt lengre avstand mellom prikkene.

    SvarSlett
  4. Artige sokker! Lurt å gjøre om votteoppskriften. Og EN nøkk er i grunnen nok, de holder seg vel mest for seg selv. ;)

    SvarSlett
  5. Tøffe sokker! Gleder meg til boken! :-)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.