14. mai 2014

Armen i været!

007

Alt kan ikke være like rasjonelt.
Ermene på en genser er det kjedeligste som finnes, mer enn monteringa og den digre bolen.
Det er ikke logisk i det hele tatt, siden ermene er mindre enn bolen og burde blitt ferdig på null komma svisj, og montering tar iallefall litt tid, men da er man så nærme slutten at det gir ekstra fart og motivasjon.
Men ermene? K-J-E-D-E-L-I-G.

Så for å snu hele problemstillinga, så tok jeg til meg tipset om å strikke ermene først.
Da kan jeg bruke dem som prøvelapp og sjekke om jeg er helt på bærtur sånn strikkemessig, og når jeg kommer til punktet der det står at du skal legge bolen til side og strikke ermer, så ler jeg triumferende og trekker to ermer ut av flosshatten.

Og trikset funker. Ermer er plutselig kjekt. Hvem skulle trodd?

På bildet?
Ermene til en ulljakke til frøkna, og en hettegenser til sønnen. Enn så lenge bare ermene klare.

33 kommentarer:

  1. Det er så kjekt, strikker alltid armene først. Gleder meg til å se dem ferdige.

    SvarSlett
  2. Fine ermer!
    Men - det funker dårlig når man strikker ovenfra og ned.. Sliter litt der akkurat nå...
    God 17. mai !

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, akkurat det holder jeg litt imot fra toppen og ned- metoden.

      Slett
    2. Jeg holder også på med det. Snurre-snurre-snurre på hel jakke, siden ermet sitter fast i bolen. Heier på frittstående ermer! Veldig fint mønster på den lilla og hvite (eller ubleika)!

      Slett
    3. Meeeenehhh... Kan man ikke bare strikke bærestykket først, sette maskene til bolen til side og så ermene FØR bolen når man strikker oppefra og ned?

      Slett
    4. Jo, ingenting i veien for det. Men da er jeg ofte i så god flyt med bolen. Men det blir mindre drass om du da strikker ermene da, ja.

      Slett
    5. Jeg gjør som anonym, strikker ermene før bolen. Det hjelper, selv på småplaggene jeg strikker.

      Slett
    6. Jeg strikker mest ovenfra og ned og strikker ermene samtidig på hver sin lille rundpinne, 5 cm her , 5 cm der.
      Ja, det blir litt bleksprut,
      MEn jeg snur ikke hele blekkspruten, jeg snur bare blekksprutarmen/ermet jeg holder påmed tilbake, og garn og arbeid ligger lydig og oppdragent i ro.
      Man kan også ha hele genser e en pose med snøretråd og bare blekksprut ermet ( eller delen du holderpåmed)kommer ut.
      Det hører med til min historie at jeg har det med å strikke nedenfra og opp gensere som ikke passer, men oppned så passer de.og det er jo en højdare
      Ingrid M

      Slett
  3. Hehe, det var jammen ikke dumt!

    SvarSlett
  4. Jeg strikker alltid ermene først, iallefall på plagg av litt størrelse, så blir det bare en liten prøve å rekke opp. Men, lurer på om jeg syns montering er hakket mer kjedelig - for ikke å snakke om trådfesting...

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd man ikke kan montere først! :) Trådfesting tar jeg gjerne underveis, så blir det ikke så mye tilslutt. Men da må jeg være sikker på at jeg ikke skal rekke opp igjen, for når jeg har festet tråder, så sitter det så himla fast.

      Slett
  5. Ja, det trikset har jeg brukt i mange år. Greit å være ferdig med det kjedelige først :)

    SvarSlett
  6. Tror trådfesting er min store åkk og stønn. Armer har i grunn ikke plaget meg, men det betyr ikke at det ikke kan være gøy å strikke armene først...må prøves. Akkurat nå holder jeg på med et ovenifra og ned plagg så det må vente litt.

    SvarSlett
  7. Jeg strikker også ærmerne først, og af nøjagtig samme grund som dig.
    Jeg har gjort det i flere år, og gør det atadig.

    Vh Ása / sunadottir.blogspot.com

    SvarSlett
  8. Hehe, gøy bilde! Har alltid strikket ermene først, og har aldri syns de var så kjedelig heller :) Lykke til med nye vaner!

    SvarSlett
  9. Jeg synes ermene på den rosa er SÅ fine! Både mønster og farger. Gleder meg til å se ferdig jakke :)

    SvarSlett
  10. Ting det er to eller flere av er lurt å strikke først, da går det så mye fortere:) Bare slenge på armene når bolen er lang nok og strikke videre...om man ikke syr de på etterpå da:) Det å ta en pause på en bol for å strikke to armer, for å så ta frem bolen igjen, er demotiverende... Blir en søt genser til jenta di, gleder meg til å se den ferdig!

    SvarSlett
  11. Fine ermer i alle fall! Gleder meg til å se sluttresultatet. Strikker ofte ermene først når jeg strikker top-down, mindre å snu rundt på da :)

    SvarSlett
  12. Fine ermer! Etter jeg begynte å strikke ermene først syns jeg de går unna som bare det. Veldig motiverende å vite at ermene er ferdig når man begynner å bli lei av bolstrikking.

    SvarSlett
  13. Mamman min er sånn - armene MÅ bare strikkes først! Jeg er helt motsatt, armene er reneste 'kosestrikken' på slutten. :P Men jeg har faktisk vurdert å prøve å strikke motsatt! Kanskje jeg blir frelst? :P

    Jeg må si jeg blir helt imponert over alt du strikker for tiden! Du er en racer med pinner! :)

    SvarSlett
  14. Kjekt å gjøre unna det kjedelige først som sist, ja! :)

    SvarSlett
  15. Åh ja, så sandt! Jeg bruger det også nogle gange, men måske skulle jeg til at gøre det noget mere. Virkeligt skønne ærmer, du har dér, i øvrigt!

    SvarSlett
  16. Hvorfor er der også behov for ærmer, jeg har to kroppe klar, men mangler ærmerne... Har det præcis som dig - ærmer er KEDELIGE

    SvarSlett
  17. Eg likar heller ikkje å strikke armar. Akkurat no har eg eit nesten ermelaust prosjekt på pinnane, og det kjennes overraskande befriande!

    Dei armane på biletet her, for eit vakkert mønster! Det ser ut som noko eg berre MÅ strikke (sjølv om det har armar...).

    SvarSlett
  18. Ja armer er kjedelig å strikke så ikke dumt å starte på de først!

    SvarSlett
  19. Jeg tror det har noe med at man tenker at man snart er ferdig, når en har gjort ferdig bolen, men så er jo to armer nesten like mye jobb som bolen. Jeg og strikker ofte armene først :)

    SvarSlett
  20. Jeg har i det siste også begynt med ermer først, både for "prøvelappen" sin del, og fordi da er de kjipe "man må strikke to"-overstått. Sååå fine ermer på dine pinner forresten!

    SvarSlett
  21. Jepp, dette "trikset" lærte jeg fra svigerinna mi nylig - og det funker! Ser ut til å bli en superfin jakke forresten - hvilket mønster er det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Egenkomponert jakke, men mønsterbiten på ermene fant jeg i Blomekransvottene jeg har strikket nettopp. Håndflata er så fin.

      Slett
  22. Jeg bruker samme strategi - ermer først og vill jubel når delene kan settes sammen. Ser spennende ut dette her, spesielt de prikkene :)

    SvarSlett
  23. Denne gangen strikker jeg også ermene først. Nå er ermene ferdig, og jeg holder på å legge opp til bolen. Snart har jeg ny jakke! Jippi!!!:)

    SvarSlett
  24. Jeg strikker også stort sett alltid ermene først. Og gjerne begge to samtidig. Artig å se hvor ulikt strikkere "angriper" et mønster, og at det er så forskjellige ting som oppleves som morsomme/kjedelige. Jeg strikker gjerne to ekstra ermer hvis jeg slipper å montere. Men det hadde kanskje blitt et litt rart plagg da. ;)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.