27. desember 2012

Ride, ride ranke med varme hender

020

Kanskje ingen overraskelse at det havnet strikkegaver under juletrærne i år?
Tross travel desember og Postens sendefrister, så ble det tid til noen få strikkegaver denne gangen.

Først ute er ridevotter til svigerinnen som har fått gleden av å gjenoppta ridning. Rideutstyr har jeg lite peiling på, siden min eneste befatning med ridning er lynkurs i ridning i utdrikninglaget mitt, der hesten etter tre sekunder forsto at denne rytteren ikke bestemte særlig, og dermed stakk av til naboenga med fristende gress. Ikke noe elegant over en gråblek rytter som klamrer seg til salen, og trygler hesten til å slutte tygge.

Men altså; ridevotter? Hva er det?
Det lille jeg fikk med meg sammen med hesten var at du holder tømmene med et spesielt grep som gjør at det er praktisk å ha tommel og lillefinger fri. Altså strikkes votten med hybel til lillefinger, og de tre midterste fingrene bor sammen i hovedhuset som vanlig. Og praktisk, for det er kaldt på hendene når man rir.Andre fine gaver til hesteinteresserte kan være tynn hjelmlue eller hals til under hjelmen og laaaaange knestrømper til ridestøvlene.

017

Aha!
Du har ikke strikket to tomler med feil, altså?

Niks.


022

Og sånn at det skulle være overtydelig hva slags votter dette er; litt perler med tekst. For all del, jeg kunne skrevet tekst i kortet, men når var det bokstavperler tilgjengelig, og et lite pyntebehov på ellers rolige votter og det plutselig fristet med slagord på vottene, tja, da MÅTTE det jo perler på. (Det er lov å sprette dem av, Julie)

Skulle du være ute etter et mønster på ridevotter, så har Järbo et gratismønster på siden sin, og jeg brukte PT2 med dobbel tråd og pinne 4,5 mm for å få strikkefastheten i mønsteret. 1,5 nøste med PT2 gikk med til damestørrelsen.  Mest overrasket er jeg at det er mønster til hele hestefamilien, fra 2år og oppover.

God jul! Dette blir nok en aktiv blogg i romjula, siden ting kan avsløres nå.

2 kommentarer:

  1. Jeg har det samme forholdet til hest om deg, at de slett ikke er best, men vantene var fine! Gull med nyttige gaver. Så håper jeg dere står han a i romjulstormen!

    SvarSlett
  2. Veldig fine!
    Forsatt god jul til deg :O)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.