12. juni 2011

Ordning och reda - lang nerdeforelesning

ermepinnene
Utstyrsnerding. Det hører med. Så får resten av forsamlingen friminutt, og de som har lyst til å henge med, fortsette å lese.
Før vi begynner; jeg synes det er viktig med godt verktøy når du strikker. Du trenger nødvendigvis ikke det siste nyeste, men rundpinner med dårlige sjøter, stive vaiere og kan gi deg mye irritasjoner, som kan spares ved å kjøpe en god pinne. De varer jo lenge. Noen av pinnene mine er fra mamma og mormors lager...
Jeg har mye pinner til strikketøyet, og det må på et eller annet vis organiseres. Bildet over viser alle mine ermepinner, sirlig ryddet for anledningen i sine pinnemapper.
Øverst er bambuspinnene mine, lite brukt nå lenger, siden jeg oppdaget at jeg strikket saktere og fikk litt forskjell i strikkefasthet. Mange sverger til bambus, både pga miljø (bambus fornyer seg raskt) og tyngde (lette i hånda) og noen blir mindre stive i skuldrene av trepinner. Ikke jeg, altså, så disse fikk en egen mappe til neste gang jeg finner ut at det er bambus jeg må teste igjen.
Så kommer alle metallpinnene, der jeg har fra 1,5 mm til 5 mm og så plast i tykkere enn det. En stor del av disse er 2,5, 3 og 3,5, så fullt at de har overtatt andre hull i samlingen også. Så jeg synes det er oversiktlig, men en annen ville nok stusset litt over plasseringa. Jeg har brukt mye metallpinner, og mange av disse pinnene kommer fra barndomshjemmet, mamma er også strikker, og jeg har lånt (haha) mange når jeg er på besøk. Hun har så hun klarer seg, hun også.
En liten skrytelomme hører også med med pinner i ibenholt og et parpinnesett i rosentre.
001
På siden er det plass til maskeholdere (geniale, sånne diiiigre sikkerhetsnåler som kan holde masker ved halsavfelling og ermeavfelling og alskens).
Mappa er sydd av Fragaria for noen år siden, og funker altså finfint! Sånn bortsett fra min egen feil at jeg har ørtiførti pinner i 2-3,5 mm , så de bor litt trangt.
Og tilslutt; de jeg bruker mest for tiden; ermepinnesettet til KnitPro, Symphonie wood. Lette, glir godt, og er 15 cm. Akkurat det er passe lengde for hendene mine, jeg er mest vant med 20 cm fra før, men det er 15 jeg har falt for. Kjøpte noen i 10 cm, men det ble bare krampe i fingene for meg.


004
Rundpinnene mine har jeg i en nyanskaffelse, rundpinneveske fra Namaste, kjøpt hos Pinnsvindesign. Det funker veldig bra! Jeg har store mengder rundpinner, siden jeg foretrekker faste rundpinner fremfor sånne utskiftbare sett. Store mengder, men allikevel god plass i veska.
Jojo, jeg har Addi sine utskiftbare (og synes de er gode, og ønsker meg Addi Lace pinnene til disse, men det blir en annen gang. En av ulempene med utskiftbare er at de går fra 3,5 mm og oppover, og siden jeg er mye på pinne 2-3 mm, så faller mye prosjekter utenom disse pinnene.
rundpinneveske fra Namaste
Jeg har ikke satt på merkingen helt ennå, siden jeg lurer på om jeg skal sortere de lommene med mest pinner (gjett om det er 2-3,5?) i lommer for 40-60cm og 80-100 cm i tillegg. Det er lommer nok for meg iallefall.
Og hvilke rundpinner jeg foretrekker?
Metall! Mine favoritter. Noen liker bambus, noen liker bjørkepinner (Symfonie Woods), jeg griper mest etter metallpinnene i rundpinner. Det er en smakssak. På strikkeforaer dukker det alltid opp debatter om hvilke pinner som er de ultimate; men siden debatten har oftest mange innlegg, bestyr det at det er mange meninger.
Addi lace er mest brukt, siden tuppene der er spissere enn vanlig, noe jeg synes er en fordel, særlig i tynt garn. Vaieren er fleksibel og overgangen er smoooooooth.
Ellers er Addi sine mye brukt (kjøpes i de fleste strikkebutikker som PT-pinne, men merket nederst som Addiprodukt.) Prym og Pony sine har jeg som reservepinner, de har oftest krøll med overgangen eller stive vaiere.
Det var altså min høyst subjektive mening, det kommer garantert noen som forteller deg noe annet. Jeg har ikke blitt sponset av butikkene i linkene, men har kjøpt sakene derfra selv.

Og imponerende om du har kommet helt hit!

29 kommentarer:

  1. Den som bare hadde så god kontroll på pinnene sine... jeg har masse pinner, men finner de jo aldri når jeg trenger de.. må kanskje ta en ufo-opprydding snart. Jeg er veldig glad i Symphonie wood pinnene mine, men jeg har ikke så veldig mange enda. Kjøper noen om gangen, etterhvert som jeg trenger de. Ellers er det mest vanlige metallpinner her i hus..

    SvarSlett
  2. Ja ok da, så er jeg (kanskje) strikkenerd....hehe, og glad i pinner. For en flott orden du har......ønske ønske ;) Jeg har alle pinnene i original innpakningen.....kjedelig men enkelt... Slik rundpinnenmappe var jo supergenial ;)

    Addi er helt klart en favoritt her også, og 15 cm pinner = supert ;) I motsetning til deg liker jeg veldig godt bambus også, men så strikker jeg vel på litt tykkere pinner tror jeg (får nesten angst av pinne 3.....som jeg "motvillig" har startet prosjekt med nå ;) (Men igjen ser jeg jo at plagg strikket på tynne pinner ofte blir finere også.....så all ære til dine 2.5 prosjekter ;)

    SvarSlett
  3. Eg er tydlegvis litt strikkenerd eg og, for eg fekk lyst til å lese innlegget når eg såg kva det var om! :P

    Kjenner eg blir misunnelig på samlinga di! Så mange fine pinnar! Mamma sydde etui både til pinner og rundpinner til meg (og fylte de godt opp ;)), så litt kontroll har eg, men slit litt med det same som deg, alt for mange pinnar i 2,5, 3 og 3,5! Tenkte å sy meg nytt etui kun for desse, så skal me får kontroll vettu ;)

    Kor får ein kjøpt 15cm pinnar? Det høyrdes heilt genialt ut! Eining i at 10cm kanskje blir litt for lite, så eg trur 15cm blir mitt nye "must have" til samlinga mi! :)

    SvarSlett
  4. Rundpinneveske! Den der MÅ jeg ha, takk for tips! Rundpinneskoesken min er liksom ikke fullt så stilig eller oversiktlig ;o)

    Skal vi se... bruker Addi og Addi lace rundpinner, takler ikke bambusrundpinner (syns alltid det blir tull med overgangen mellom vaier og pinne), men liker bambus ganske godt i (de tjukkere) strømpepinnene. Og 15 cm må det være, ja.

    SvarSlett
  5. Ja, system må det være! Mors strikkepinneetui dekker mine behov helt supert :) Og trepinner er min favoritt, helst de derre fargede, men bambus er også fint - såpass må det være for oss som tross alt strikker ca hver eneste dag!

    SvarSlett
  6. Interessant innlegg. Og den rundpinnevesken MÅ jeg ha!!
    Har selv en liten mappe til strømpepinner, men pinnene den kom med var for lange til å få plass i den så det datt bare bort å prøve med andre.

    Selv elsker jeg mine 15 cm Harmony Wood strømpepinner. De 15 cm lange bambus strømpepinnene er også gode, og som rundpinner er bambus det foretrukne her. Addi pinner også gode, men de blir litt glatte for meg. Mangler litt følelse i fingrene enda, så jeg sliter med å holde maskene inne på pinnen selv om den er lang nok. :-)

    Leste hele innlegget med stor interesse jeg.

    SvarSlett
  7. ...og der var rundpinneveske bestilt :D

    SvarSlett
  8. Selvfølgelig nåede jeg bunden af indlægget:-) Min pindesamling ligner nok din meget (de ældste er mormors og hun havde mange...), men organiseringen heraf.... ak, ja. Du inspirerer til at få gjort noget ved det. Må i tænkeboks!

    SvarSlett
  9. Et veldig bra innlegg for strikkenerder. Kan vel glatt innrømme at jeg er det ;) Jeg har mapper til alle strømpepinnene min, sydd selv. I tillegg har jeg den mappen med Harmony Wood (mine er så gamle at de het det da...). Jeg liker best mine Harmony Wood-pinner også i rundpinneutgave, men jeg er også glad i Addi. Rundpinnene mine ligger i originale etuier i en sydd mappe, og jeg har bare faste pinner. Prøvde en del utskiftbare, men jeg har kvittet meg med dem. Likte ikke overgangene på noen av dem... Heldigvis har vi mange forskjellige erfaringer med pinner alle sammen, og det er nok fordi alle har sin egen strikketeknikk og vi velger pinner ut i fra det....
    Tar gjerne flere innlegg med litt utstyrsnerdeinnhold ;)

    SvarSlett
  10. Jeg er med til " the bitter end". Har gjort en ergrelseserfaring senest i dag at strikkefasheten min er utrolig forskjellig fra metall til bambus. Æsj, håper at en runde i maskinen og en eventuell dampings vil gjøre susen. Men kjenner og ser,ikke minst, at bambus på rundpinne er ut, for min del.........sære interesser vi har....men du så gøy;)

    SvarSlett
  11. Den rundpinneboksen så jo smart ut...har aldri funnet noen od løsning på lagring av rundpinner og har ca en skuff full. Tro hvor mange sånne bokser jeg trenger???

    SvarSlett
  12. jeg inponerer!!!!!!

    og sier meg enig med deg om addi pinner:)

    SvarSlett
  13. Godt verktøy er halve jobben - det gjelder både strikking, hekling og søm. Morsomt å lese om andre garnnerders pinnepreferanser - mine er ikke så veldig forskjellig fra dine, men jeg foretrekker absolutt Addis 15 cm metallpinner i de tynneste numrene, og så Symphonie Wood fra ca 3,5-4 og oppover. Og Addi Lace og Turbo faste rundpinner fremfor klikkepinner. Det hoper seg opp med pinner...
    Kom gjerne med flere utstyrsnerdeinnlegg - det er bra lesestoff!

    SvarSlett
  14. Står fram som strikkenerd og synes det er artig å lese om hva andre liker. Her går det i utskiftbare Harmonie Woods fra 3,5 og oppover og Addie lace på tynnere pinner. Strømpepinner har jeg sluttet med. Orden i systemet er det her også, men har vurdert en sånn veske en stund. :)

    SvarSlett
  15. Jeg nådde bunnen av innlegget, og er imponert av samlingen din!!

    Samlingen min begynner også å bli ganske stor når det gjelder strikkepinner og heklenåler...

    Jeg har noen av strømpepinnene mine i ei mappa som min oldemor har sydd (til mamma egentlig, men som jeg fikk overta).

    Har også mange i bambus, da jeg fikk prøve de var jeg solgt (hvertfall på rundpinne-fronten).
    Har ikke fått prøve strømpepinnene ennå...men det kommer til høsten, tenker jeg!

    Kanskje jeg visesr frem pinner og nåler på bloggen en dag!! :-)
    Ha en flott mandag!
    Klem

    SvarSlett
  16. Den rundpinnemappa såg super ut!! Trur verkeleg at eg må få tak i ei slik. Her ligg dei utan særleg orden i strikkepinneveska som eg kjøpte gjennom hobbybokklubben for nokre år sidan.

    Eg les gjerne fleire "strikkenerd"-innlegg. :o)

    SvarSlett
  17. Kjekt å se at flere enn meg liker å ha orden i strikkepinnene. ;)

    Det er viktig med godt utstyr, det sier de som driver med fisking. De kjøper fiskeutstyr til flere tusen, så hvorfor skulle ikke vi anskaffe oss det beste i vår verden !

    De beste rundpinnene jeg har anskaffet meg er:

    Luxussettet Symfonie Rose !

    Det kjøpte jeg på Hillesvåg Ullvarefabrikk. Prisen er 990 kr. Pinnestørrelsen 3,5 - 8.

    Kos deg med pinner og garn. ;)

    SvarSlett
  18. Ååh, vilket härligt nördigt inlägg! Det gillar jag :)
    Har själv ingen som helst ordning på mina stickor och får varje gång leta som en tok efter rätt nr...

    SvarSlett
  19. Skulle gjerne hatt så god orden...har diverse etuier, men det blir bare rot! Jeg har hatt en tendens til bare å kjøpe pinner uten å sjekke for mye, og ender opp med noen med klumpete overganger og stive vaiere,(så dem er det maaaange av i huset!) men i vår var jeg innom en butikk på ssørlandssenteret, og kjøpte en pt2,5mm rundpinne-som har blitt en absolutt favoritt til sokkestrikk. Det tok lang tid før jeg skjønte at det egentlig var en addi...;-) Ellers foretrekker jeg bambus/trepinner til votter med mønsterstrikk.

    SvarSlett
  20. Vil bare informere om at jeg henviser til dette innlegget....og denne fantastiske bloggen i mitt neste innlegg (som kommer så snart noen kan hjelpe meg med å få lagt inn bilder på denne fremmede - og litt skumle - datamaskinen)

    SvarSlett
  21. Ikke verst! Selv har jeg en plastikkboks fra europris, og det er jo ett skritt i riktig retning fra da pinnene lå i alle husets hjørner i forskjellige poser ;)

    SvarSlett
  22. Interresant lesning,dette engasjerte mange!

    Jeg fikk en sammenleggbar , tovet rundpinnemappe til jul,og den er jeg veldig glad i(likner de som henges opp ) .Lukket ser den presentabel ut og åpen likner den en tusenben. Det beste med den er at det er syddfast en pinne måler ( sånn med mange hull i, jeg har en til men den mister jeg alltid ) så jeg kan sjekke om det er riktig str før jeg velger pinne .

    Jeg skjønner godt at du har mange sett strømpepinner, flott når man strikke begge vanter, ermer eller sokker samtidig.

    Ingrid M

    SvarSlett
  23. Anslørt som nerd, leste hele innlegget med engasjement (glemte faktisk bollene i ovnen...)
    Jeg har faktisk begynt å kaste pinner jeg, for ingenting er så irriterende som dårlige pinner. Ellers har jeg også mange, men de fleste sitter fast i et av mine mange prosjketer...

    SvarSlett
  24. Jeg (som mange andre, kan det ses) synes, at det er spændende at høre om, hvordan andre har det med vores yndligsværktøj strikkepindene. Jeg har også mange gamle metalpinde og strikker meget med dem, men ligesom dig er de lette bøgepinde fra Knitpicks (eller Knitpro) de bedste til at strikke sokker (eller ærmer).

    Jeg stod med en rundpindeholdertaske som din i hånden forleden, og nu ærgrer jeg mig over ikke at have købt den... det kan jo heldigvis udbedres. Må omkring butikken og se om de stadig har den ;)

    Tak for en spændende gennemgang af dine pinde!

    SvarSlett
  25. Så fantastisk innlegg !
    Vi er nok ganske enige i det meste, og gledre meg til å prøve addi lace pinnene, men har aldri kommet så langt.

    Må også kjøpe meg en slik rundpinnemappe, alle mine rundpinner henger i en karabinkrok ;)

    SvarSlett
  26. Takk for info! Synes det er vanskelig å holde greie på disse pinnene. Har ordnet med en "koffert" med ulike bokser til de forskjellige størrelsene på ermepinner, men sliter med rundpinnene - spørs om det ikke blir lagt inn en liten bestilling hos pinnsvindesign :-) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  27. Fantastisk mange nerdekommentarer her ;)
    Jeg har pinner overalt, i skuffen, i kurven, i ufoer pakket bort i plastbokser oppå skapet (hei, 3.5 mm-settet!) - og i diverse sylteglass stående på minst to steder i huset. Jeg har ikke så mange, de er bare spredd over hele huset :) Og ikke en eneste mappe! Huff og huff.
    Tror jeg har skrevet også på min egen blogg om at jeg ikke liker metallpinner - de er kalde og så glatte at jeg som strikker så løst får helt feil strikkefasthet. Her er det bambus (gir strammest resultat) og KnitPros trepinner som gjelder. Mmmmm, KnitPro.

    SvarSlett
  28. Haha, "bambus - gir strammest resultat!".

    Jeg må ta en pause fra Mad Men.
    ;)

    SvarSlett
  29. Imponerande samling av strikkepinnar :D
    Etter eg kjøpte KnitPro HW finns det ingen andre strikkepinnar for meg. Men smaken er, som kjent, som baken...

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.