6. september 2010

Strikke på engelsk?

slangeangrep

Oda lurte på om jeg hadde noen boktips om strikking på engelsk, joda; 

Knitter's Companion av Vicky Square har nok det du trenger. Liste med de vanligste forkortelsene, tegninger og forklaringer på sammensying, kitchener stitch, måltabeller for voksen og barn, forskjellige opplegg, fellinger og økninger, vaskeanvisninger, garntykkelser osv. Kjekk bok om du vil ha alt samlet på ett sted og ha en bok å slå opp i ved strikkekurven. 

Sitter du allikevel ved dataen, så ligger det mye gratisressurser på nett. Jeg hadde STOR hjelp av Knittinghelp.com da jeg startet med å bruke engelske oppskrifter- Særlig er videoene greie, det er ikke alltid lett å forstå hva de mener når teksten ikke er morsmålet ditt. Jeg likte også ordlista over forkortelsene. Garnstudio har en grei ordliste fra engelsk til norsk (og omvendt)

Youtube har også endel entusiaster som har laget instruksjonsvideoer, jeg har lært endel av KnitWitch.

Lykke til, det er enklere enn man tror! Engelskspråklige oppskrifter er ofte mer entydig skrevet enn de norske så om du kan lese en norsk oppskrift, så klarer du fint engelsk også. Det er litt knoting i starten når man slår opp alle forkortelsene, men SÅ! Så husker du dem, og en verden av gratismønster på nett er plutselig tilgjengelig.  

3 kommentarer:

  1. youtube er tingen,sånn har jeg greid meg hittil:)

    SvarSlett
  2. DU inspirerer meg til å prøve! Har liksom ikkje vågaorkatørt, men no skal eg jammen prøve... Takk!

    SvarSlett
  3. Thanks a million, Monstermønster! Ser også at det kommer en såkalt Deluxe Edition av Square-boka (med DVD) senere i høst, men jeg tror jeg starter med å bestille standard-utgaven. Har ryddet plass i strikkekurven!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.