21. juli 2008

Eget bibliotek

IMG_1810

Valset innom Unsepuns blogg der hun hadde tatt bilde av strikkebøkene sine, og hadde en liten utfordring til seg selv om å bruke dem mer aktivt. Hun har tenkt å strikke en ting fra hver bok det neste året (om jeg forstod det rett) men det tror ikke jeg at jeg klarer å holde. Kanskje etterhvert?

Strikkebøkene mine er ikke bare oppskriftssamlinger, de er kosebøker, inspirasjonskilder, pekebøker (hilsen Amund) og oi-de-hadde-jeg-glemt-jeg-hadde. Planen er å komme med små anmeldelser, jeg elsker å høre andres subjektive meninger om strikkebøker. Så får dere tåle mine.

Den lille bunken til venstre er bøker jeg hadde før vi flyttet sørover (sånn omtrent da bloggen startet) og den høye bunken er bøker skaffet siste halvannet år. Ahem. Alle er ikke kjøpt til fullpris, takk til Amazon og capris.no og takk til julegaver, gavekort og innmeldingsgaver i bokklubben og takk til Mammutsalget.

Jeg tilstår at disse står i hylla mi:

Dikt i masker, Strikk til småfolk, Designstrikk til barna, Barnstrikk-design egne modeller, Sødt og blødt, The knitter's book of yarn, Kæk og klassisk børnestrik, Ny strikking,Strikk til nøstebarn,Hønsefødder og gulerødder, The best of Interweave knits, Fitted knits, Myk start, Knitter's almanac, Perler på pulsen, Norsk strikkedesign, Hekling med stil, Lær å hekle, Skyggestrikk, Dominostrikk, Krymp!, Knitting without tears, Strikk, Varmekilder, Knitting workshop, The knitter's handy book of sweater patterns, The knitter's handy book of patterns, Knitting nature, Håndplagg til bunader og folkedrakter, 50 Babybooties to knit, Knitting from the top og Lace style.

32 stykker. Ahem.

Jeg har brukt Strikk til Nøstebarn, Myk start, Knitter's almanac, Dominostrikk, Knitting from the top og 50 Babybooties to knit så langt, 6 av 32, ikke så høy bruksprosent? Har PLANER for resten av bøkene (forsvar, forsvar!)

Og du, da? Hva har du gjemt i hyllene dine? Og hvilke vil du anbefale for omverdenen?



8 kommentarer:

  1. Så herlig mange bøker du har!!

    Jeg har hatt Sødt& Blødt liggende ved sofaen i det siste, og da den var borte i dag morges, ble Yngstedamen fortvilet og ropte "bebi, bebi!". Det tok en stund før jeg skjønte at hun savnet boka med de søte babyene i..... Jeg la fram Strikk til nøstebarn i stedet, hehe!

    SvarSlett
  2. Det er noen kjente titler her.. Kanskje jeg tar utfordringen en av dagene jeg også - selv om jeg helt klart trenger mer enn et år for å strikke et prosjekt fra hver bok. Tror jeg...

    SvarSlett
  3. *kremt*

    Ja, jeg har også bestemt meg for å ta utfordringen.

    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Jeg har lenge tenkt på å blogge om strikkebøkene mine - nå skal jeg få fingeren ut. Godt å se at det er noen som har mye mer bøker enn jeg - kanskje det kan legitimere mer shopping, kremt... :)

    SvarSlett
  5. Det var et hyggelig lite bibliotek :) Har noen strikkebøker liggende jeg også - den mest fantastiske er Weardowney Knit Couture. I den er det catwalk/ballett-inspirerte strikkeplagg, og masse deilig koselesing for haute couture interesserte strikkere.. Forskjellig vanskelighetsgrad på plaggene. Har ikke forsøkt meg på noen av mønstrene enda, men det kommer, det kommer..

    SvarSlett
  6. Det var en utfordring jeg hadde sans for - takk :)

    SvarSlett
  7. Så bra at du henger deg med :)
    Jeg ser frem til dine hot or not-vurderinger!

    SvarSlett
  8. Samme idé jeg også hadde: å strikke én ting fra hver bok. Tar deg på utfordringa di, tror jeg faktisk skal opprette en along på dette på boden! Du er skikkelig kul med kort sveis :D

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.