24. mars 2008

Marius invader!

marius på knagg

Enda en genser til meg? Forbereder du deg til en ny istid, mamma? Og no way om jeg poserer med ullgenser nå som vi har slåss om å ta på pysjen!

Marius/cheese attack/space invader- genseren er ferdig, kort tid etter kattene. Nei, den er ikke strikket på tre dager, men var på pinnene samtidig, kattene var nemlig håpløse å ta med ut i sosialt lag.

Akkurat hvem som har copyrighten på denne genseren er vondt å si; den er inspirert av cheese attack som Arne & Carlos har designet for Tine meierier (linken mellom ost og space invader og strikkegensere klarer jeg ikke helt å koble, men så er jeg ikke markedssjef i Tine heller) og maskeantallet og størrelseberegning er fra Sandnes klassikerhefte, Marius i lanett. Cheese attack er i str voksen, og denne er i str 2 år, så jeg har forminsket og byttet ut litt mønster for å få Mariuslooken, dvs mønsterbord over brystet, og bare øverst på ermene.

Alt i alt; den er min egen versjon. Og space invader er det vel ingen som har copyright på lenger?

pc hyllest

Space invader bringer gode minner fra commandore 64-tiden. Loade et spill på kassett (!) kunne ta 15-30 minutter, nå blir jeg hissig om det tar flere sekunder før spill dukker opp på skjermen. Begge vi to foreldrene er ivrige gamere (dataspillere) så dette antrekket er et must for barnet.

marius til fjells

Genseren ble ferdig på kveldstid, så ingen utebilder (ivrig med å vise frem). Et fake utendørsbilde var alt vi fikk til.

Statistikken for Marius invader:

Str 2 år, mønster finnes gratis til voksen i finull på tine meierier. Jeg brukte lanett i klassisk mariusfarger; mørkeblått, hvitt og rødt, og brukte oppskriftsheftet til Sandnesgarn, klassikere. Morsom å strikke, håper den blir brukt mye.

Oppdatering mars 2010:

Linken virker ikke lenger. Og nei, jeg har ikke kopi lagret på pcen, så jeg har ikke noe mønster å maile. Jeg foreslår at du feks bruker figurene fra Knitty, de er ganske like, og komponerer friskt selv. 

OPPDATERT JANUAR 2011:

Arne og Carlos har lagt ut link til et bedre mønster (flere størrelser, bedre forklaring) hos seg selv. Anbefales! 

27 kommentarer:

  1. Kjempemorsomt å redigere et så tradisjonelt mønster!!

    SvarSlett
  2. Beintøff!!! Gubben ble verpesjuk av kombinasjonen knusesøt unge+supertøff genser ;) Han var ikke den eneste..! *sukk* ;)

    SvarSlett
  3. Så flott! Det var jo absolutt et tøft alterntiv til trauste, gode Marius. Har lagret det mønsteret jeg også og kikker på det innimellom. Hvor mange gensre trenger slike smågutter tro? Hmmm.....

    SvarSlett
  4. Artig! (Litt blasfemisk kanskje) Klem til toåringen, husk å strikke masse til ham nå, for om noen få år blånekter han sikkert å iføre seg strikkeplagg.

    SvarSlett
  5. Så artig genser! Kattegenseren var også knallfin. Fin blogg du har. Hit kommer jeg tilbake.

    SvarSlett
  6. Kjempetøff! Tenker gutten blir kjempefornøyd med denne etterhvert jeg. Du har virkelig fått det til!

    SvarSlett
  7. Supertøff up-to-date-Marius-utgave :))))

    SvarSlett
  8. oj det var fantastisk tøft! Skikkelig guttegenser! Tenker den blir godt brukt!

    Takk for hilsen i bloggen min forresten - har ikke vært i bloggen din før tror jeg, men her var det masse fint!

    Ha en fin uke!:)

    SvarSlett
  9. Åh...har du sjiraffen?

    Vi hadde den i vår fyrste heim, men den måtte (av ulike grunnar) henge att då vi flytta.

    SvarSlett
  10. For en superkul genser!!!!! Heldig unge du har=D

    SvarSlett
  11. Cheese invaders.. den var ny! Men den var drittkul i Marius-variant! Fekk lyst å strikke den til broren min som er datafrelst(men det blir nok ikkje.. han er nok litt for stor til at eg gidd å strikk ein heil genser til han..) ;)

    Eg bruker Rubin/trysilgarn/juvel/falk, o.l. til teppet.. så babyull blir nok litt i tynnaste laget. :) Har ikkje så altfor mykje att på teppet, så eg vurderer å kjøpe litt garn for å bli ferdig :)

    SvarSlett
  12. Åh, stilig!
    Men den sjiraffen velger jeg glatt å overse.

    SvarSlett
  13. Trur eg må lage ein luevariant av denne, gidd ikkje ein heil genser...

    SvarSlett
  14. Stilig og original mariusgenser :)
    Vil bare takke så veldig mye for den flotte pakka, for det flotte garnet du hadde valgt ut til meg. Det var sååå meg og sååå mine farger så jeg tror du må ha lest bloggen min?
    Jeg vet ikke ennå hva det blir, men inspirasjon er jo det minste problemet (tid det største ...).
    Tusen takk, igjen :)

    SvarSlett
  15. Dette er den beste variasjonen av en Mariusgenser jeg har sett :-D Hyggelig å lese at det er flere enn meg som er strikker/gamer.
    Synes også det er fint at du reflekterer over dette med copyright, som jeg synes enkelte følger litt for rigid.

    SvarSlett
  16. Hahaha! Den er fantastisk! Jeg elsker Tine-reklamen hvor den genseren er! :D

    SvarSlett
  17. Stilig genser - har sendt linkt til siden din til mamma. Håper hun tar hintet hehe..

    SvarSlett
  18. Hei. Må bare si at denne var bra. Hyggelig at du blir inspirert av det vi gjør, hilsen Arne & Carlos. Her er bloggen vår;
    http://arne-carlos.blogspot.com/

    SvarSlett
  19. Denne genseren er bare tøffest - jeg har selv planer om å strikke til en litt større gutt (på 39... ;-) ) Noen gode råd og tips mht. mønster og tilpasning?

    SvarSlett
  20. Skikkelig tøff! Jeg er for gammel for Commodore tiden, var i hvertfall ikke interessert da det herjet på 1980 (?) tallet - men skjønner at Star Wars og tilsvarende er i skuddet, bokstavelig talt.

    Min fireåring ville nok vurdert å bruke denne, ja! Garantert. Moro med kommentar fra Arne og Carlos da gitt!

    SvarSlett
  21. Kjempefin genser! Jeg har også latt meg inspirere av Arne&Carlos, har laget en finlandshette med Space Invader-mønster. Det inspirerer til flere plagg - de gamle bit map-mønstrene er jo som skapt for strikking.

    SvarSlett
  22. Den var bare super stilig. Har en haug med Nintendo tilhengere i huset. Tusen takk for linken :)

    SvarSlett
  23. Kjempefin genser! Har du mønsteret lagret? Jeg har trålet nettet rundt da linken ikke eksisterer lenger, og jeg har såå lyst på en sånn genser! Hvis du har mønsteret, kan du sende det på mail til meg? Takker på forhånd!

    SvarSlett
  24. hei vet du at noen mnd ETTER at du la ut denne genseren med space invaders, brukte arne og carlos den på et luemønster for det japanske firmaet comme des garcons?
    Håper du ble kreditert?

    SvarSlett
  25. Heisann anonym; takker for at du er bekymret for kreditering, men det er altså Arne og Carlos jeg har fått ideen fra opprinnelig. Så de var først ute :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.