28. mars 2016

Påske markerer nytt liv

IMG_5358

Påske er nytt liv, vår, lam, påskekyllinger og spirer. Vi har gjort vårt for å kjøre påsketema matmessig, med egg til alle frokoster og lam i alle varianter til middag. Senest i går var det vårruller med lammekjøtt (rester fra lammelåret), og i kveld er det meldt Roghan Josh, med mer lammekjøtt.

Hvor var jeg ? Jo, nytt liv!
Baby som ennå ikke er født (nei, ikke min, jeg har bare spist masse påskeegg) har nå iallefall klart en liten lekedrakt. Strikket i myk, myk Anina fra 123knit (garnet het Arwetta merino før, altså er det Arwetta uten nylonbiten). I en utrolig fin naturbrun/bamsebrun farge, en ørlite melert brungråfarge .



IMG_5361

Og for å forbedre den lille gutten på livets mysterier, lommene er strikket og montert som lommeme på herrefrakker, det ser ut som lommer, men de er bare der for fasadens del. Image is everything.
Og for at det skulle ligge pent, så strikket jeg bare ett lag i lomma, og sydde fast bak, selv om mønsteret foreslår en lomme som kan brukes. Ettåringer og sånt fyller jo lommene med ymse som pinner, småstein, tyggispapir, biler, blyanter, sølvpapir, nabbiperler og tegninger, så de trenger lommer (eller trillebår), men sånne små halvmetere trenger ikke lommer på en stund.



IMG_5360

For at ingen skulle være i tvil, har jeg brukt Snella og Petronellaknapper på bukseselene, med teksten ekstra stilig. For det er man jo når man får strikkeplagg fra Monstermønster (også kalt hu der som alltid strikker i lunsjen).


Mønster? Pocket playsuit fra Ministrikk. Endringer fra mønsteret; strikket i en høyere strikkefasthet enn mønsteret sier, så jeg strikket maskeantallet til en størrelse større enn jeg tenkte, og endte med den minste, altså som planlagt. Små masker synes jeg er veldig pent.

Jeg strikket lommene litt annerledes (bare ett lag), og strikket ribb rundt benåpningene, ikke glattstrikk, fordi jeg synes det tok opp ribben pent fra de andre kantene. Og så plukket jeg opp masker fra forstykket når jeg skulle strikke bakstykket for å slippe å sy sammen i skrittet.

Strikket i Anina,brukte pinne 2,5 mm og brukte 52 gram til hele, så da må jeg finne ut hva jeg skal bruke de 148 g ekstra med garn jeg bestilte sånn for sikkerhets skyld.

15 kommentarer:

  1. Den ble fin! Og ekstra stilig ble den jo med knappene og de små finessene, så du har dine ord i behold!

    Her har det vært helt lammefri påske, det har gått mye i roastbiff ... og egg, ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Roastbiff er kjempegodt! Har stort sett hatt det som pålegg, men glemte det i påska.

      Slett
  2. Veldig søt, og god idé med jukselommer!

    SvarSlett
  3. Det ble iallefall en god rest og ikke en liten klump som aldri blir nok til noe. Lurt med jukselommene, her ble det lommer for storesøsteren synes det var superstas at minsten hadde lommer til tutten ;)

    SvarSlett
  4. Så fin den ble! Veldig pen brunfarge på garnet, og smarte endringer. Fungerende lommer til nyfødte er en smule unødvendig, ja. Men litt pynt gjør seg uansett.

    SvarSlett
  5. Åhhh... Så utrolig nydelig den er.

    SvarSlett
  6. Så søt! Teppet oppunder er også kjempefint :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er babyteppet til yngste, fremdeles i bruk seks år senere.

      Slett
  7. Kjempefin! Og ekstra stilig:)

    SvarSlett
  8. Veldig fin, heldige ny baby som får denne! Ha en fin uke!

    SvarSlett
  9. Denne var mye finere enn de andre versjonene jeg har sett, det er nok de gode løsningene dine som gjør det. Nydelig garn du har brukt, jeg har bare gammel utgave av det, men det nye er sikkert ikke gjort endringer på annet enn navnet :)

    SvarSlett
  10. Veldig fin! Har vært lammefri påske hos oss, men vårruller med lam hørtes godt ut.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.