29. juni 2015

Skikkelig flax

IMG_3229

Vitser er aldri gode når man må forklare dem, men uansett; flax er lin på engelsk. Jmfr overskriften.

Jeg har altså strikket en topp i ren lin (når garnet heter 100% lin er det lett å gjette hva det inneholder), og jommen er den god å ha på! Lin har fin drapering, eller hva man kaller det, det at det faller fint rundt kroppen. Lin pleier jo krølle seg straks du tenker på å ta det på, men i såpass løst strikket, så har jeg overvunnet krøllinga. 1- 0 til meg, (forsåvidt er stillingen Merete vrs Lin 1-1, siden jeg har noen linbukser som krøller seg bare jeg nærmer meg.)

Jeg fikk en ganske løs strikkefasthet på komboen pinne 3 og dette garnet, noe som gjør at du skimter at jeg bruker undertøy (shocking news!), men ikke sånn at jeg føler at jeg har surret gasbind rundt kroppen.


IMG_3214

En enkel topp, men i lin syntes jeg jommen den ble litt pyntet bare på grunn av materialet, og den passer finfint under en svart dressjakke. Den fikk til og med gleden av å være med som pyntet alibi på reke- og strikkekveld på fredag. (Takk for sist, jenter, særs trivelig!)



IMG_3170

Lin (og bomull) er jo ikke like elastisk som ull, så enhver økning og felling og trådfesting synes. Altså bør trådfesting foregå midt på (lurte deg! i siden, så klart), og her ble de to økeomgangene som gikk over hele toppen dekorative. Jeg valgte å avslutte med rullekanter (dvs glattstrikk helt til slutten, og så felle av, da ruller kanten seg av seg selv) sånn for et sommerlig uttrykk,og er fornøyd med det.


Tester om lingenseren er ok på vidden, og kaster ikke bort strikketid. #utestrikk #verandastrikk#fratoppenstrikk

Og det fine med å strikke fra halsen og ned, er at du kan teste underveis om vidden funker. Og strikke litt under prøving. Her kastes ingen strikketid bort!

Siden strikkefastheten og mønsteret mitt ikke gikk helt i hop, jeg strikket med en løsere strikkefasthet pga annet garn enn oppskriften foreslår, så justerte jeg maskeantallet til å passe med det jeg ville ha. Heia egen tilpassing! Mønsteret jeg brukte var Kathryn, en strengt tatt kunne jeg vel regnet selv, siden jeg endret alle parameterne, (garn, maskeantall, striper og antall økeomganger) bortsett fra målene.

Lin er i vinden for tiden, jeg synes jeg stadig leser om strikkeprosjekter og lingarn, feks i Stickpodden. Og siden jeg hadde flaks (flax?) og fikk 8 nøster med 100% Lin av Ann (takk!), så fristet det å teste. Fingrene mine husket litt for godt lingarnet fra Drops som er hardere (joda, jeg har det begravet i stashet, mulig det skal få dukke opp igjen? ), men dette lingarnet var mye mykere, kanskje fordi det er tynnere? Et annet lingarn jeg har klemt på, er Stoff og stil sitt nye lingarn, tynt og tålig mykt det og.

Så strikke mer i lin eller er du skremt ? Joda, jeg brukte 4 nøster med lin til denne toppen, og da har jeg 4 igjen, klare for å teste ut en lintopp som Wenche Roald snart gir ut. Denne lintoppen var behagelig å ha på, så det frister med luftige topper, tross skralt sommervær. Vi får jo ha trua.

23 kommentarer:

  1. Så lekker og delikat den var i all sin enkelhet.

    SvarSlett
  2. Kjempefin vart den! Nesten slik at ein vart frista til å prøve å stikke med lingarn :)

    SvarSlett
  3. Fin topp! Kjekt med plagg som er anvendelige og bra du fikk en god opplevelse av linstrikking.
    (Tipser om at det fins hudfarga bh å få kjøpt, jeg bare hvisker det fram).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jojo, det kan jo vurderes. Men da ser det jo ut som jeg ikke har noe under.

      Slett
    2. Nja, det ser heller ut som at toppen er mindre gjennomsiktig, eller at du har en trøye under, det blir vel til at ingen tenker på undertøy mer :)

      Slett
  4. Flott topp, ble stilig under svart dressjakke! Jeg skjønte vitsen, så overskriften i bloggrollen min og tenkte at nå er det linplagg på gang ;)

    SvarSlett
  5. Jeg blir frista til å prøve meg på lin i sommer jeg også..

    SvarSlett
  6. Enkel og veldig fin! Tipp sommertopp :))

    SvarSlett
  7. Veldig stilig Merete - og den ser virkelig bra ut på!!! Min erfaring med lintøy er krøllete plagg, utvidelse til fem størrelser større og igrunnen veldig fint om man står oppreist og stille... Men hvordan er lin som garn? Har du erfaring etter bruk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kun erfaring etter to vask, så enn så lenge ser det lovende ut.

      Slett
  8. Så flott den var, passet deg perfekt! Ha en herlig tirsdag!

    SvarSlett
  9. Kjempefin! Har kjøpt lingarn selv, men her skal det hekles kluter i nostalgisk stil:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en vevd linklut, og den er superduper, så det kan bli bra!

      Slett
  10. Skikkelig fin lintopp. Du ble rett og slett snaisen!

    SvarSlett
  11. Toppen ble kjempefin - og så sommerlig! Her er Linegarnet fra Sandnes kjøpt inn, og skal bli en topp. Nå er det bare 14 % lin i det, så det kan ikke sammenlignes med ditt garn. Men jeg håper det gir en fin linfølelse likevel :D

    SvarSlett
  12. Veldig fin! Kanskje eg skal prøve lin eg også. God sommar!

    SvarSlett
  13. Kjempefin topp. Beundrer at du orker å strikke med lin, jeg blir ikke venn med den typen garn :)

    SvarSlett
  14. Deilig sommertopp! Jeg har litt dårlige erfaringer med lingarn, men kanskje det burde få en ny sjanse da. Bare ikke det fra Drops!

    SvarSlett
  15. Herlig topp, kledde deg godt også. Jeg holder på med en topp i lin, det går litt sent, men det er ikke garnet sin feil :)

    SvarSlett
  16. Utrolig lekker topp. Lin er bare helt deilig å ha på.

    SvarSlett
  17. Finfin! Lin frister, kanskje jeg skal ta fram strikketøyet i Sandes Line som ble parkert uferdig i fjor...?

    Fantastisk bilde av deg som strikker mens du prøver! Det sier vel ALT om en ivrig strikker?

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.