24. mars 2012

Favorittbabyjakke

001

Lørdagstradisjon de helgene jeg har lørdagsfri: kake på museumskafeen. Muligens viktigst for mor. Og i et håp om å få tatt bilde av siste barselgave i rekken, så fikk modellen glede av en litt for liten genser på turen.  Et sjansespill med kake og hvit jakke, men vi lever på kanten. Oh yeah!


 006

Siste i rekken er Rosett fra Dale, et av favorittmønsterne mine, som jeg kjøpte som løsmønster i gamle dager. Helt tilbake til årtusenskiftet. Masse detaljer om mønsteret i innlegget for tre år siden.  Stripestrukturen i mønsteret funker så bra, det ser nesten ut som stripene ligger på utsiden av jakka, og fellingene skjer mellom stripene, så de stråler helt opp til halsen. Stripene kommer med å løfte en maske av på forsiden, og på baksiden strikke den vrang på turen tilbake, mens resten strikkes rett. Veldig enkelt, lett å huske og effektfullt.

Egentlig skal det være en diger krage med heklablomster på jakka, men siden jeg synes den er finest uten krage, så har jeg alltid strikket jakkene uten. Babyer er ikke kjent for å ha så mye hals.

010

Epleknappene har jeg kjøpt på Ebay hos pretty-chinese, og siden jeg synes babymager også trenger varme (hva er den greia med bare knapper øverst?) så strikket jeg knapphull hele veien ned. I meste laget med knapper, men siden jeg kjøper i bulk på Ebay (sånn hundre i slengen) så er det nok av der de kommer fra.

Jeg strikket jakka i litt større strikkefasthet enn i mønsteret, men regnet meg frem til at om jeg brukte maskeantallet til minste størrelse og min strikkefasthet sammen med lengdemålene til største størrelse, så endte jeg med størrelse ett år. Og siden toåringen ser ut som en stappet pølse i jakka, (men for en sjarmerende pølse!) så er størrelsesberegninga riktig. Puh!

Mønsteret er altså Rosett fra Dale (utgått mønster), 3,4 nøster med Dale babyull og pinne 2.5= finfin barselgave.

Oppdatert med ny info!
Dale har lagt ut jakka (og matchende bukse og sokker og lue)  for gratis nedlastning på sine nettsider. Flott gjort, Dale! 

48 kommentarer:

  1. Den jakken er så fin - og epleknappene er blant favorittknappene mine (sist kjøpte jeg vel 150 stk, så jeg har en stund;o)

    Jeg er ganske bitter over at det mønsteret er utgått, kjenner jeg.

    SvarSlett
  2. Herlig! Der kom det bilder av din siste utgave også :) Den ble nå veldig fin i hvitt da, nesten finere enn min i lys aubergine. Jeg satte også knapper hele veien, det skal jo ikke være en pyntejakke. Frøkenen din er så søt i barselgavene, tror ikke min på nesten 13 hadde tatt seg like bra ut. Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  3. For en nydelig jakke!! Så flink du er..:-)

    SvarSlett
  4. Utrolig fin, og heldige babyen som skal få den

    SvarSlett
  5. Denne jakken likte jeg!!:) God helg!

    SvarSlett
  6. Jeg lar meg stadig imponere av dine krumspring med mønster og størrelsesendringer. Og jakka ble råflott, som vanlig :) liker også dette mønsteret veldig godt - enkelt og pent!

    SvarSlett
  7. Å så fin jakke! Er det ikke mulig å få fatt på mønsteret nå altså?
    Jeg ville også strikket den;)

    SvarSlett
  8. Heldige mamma'n til babyen som skal få den :-)
    Det kan da ikke være helt umulig å lage noe basert på bildene...

    SvarSlett
  9. Denne jakka var fantastisk flott! Mon tro om man kan finne dette mønsteret nå i dag. Jeg må notere meg navnet. Kjempeflott jakke! :)

    SvarSlett
  10. Å, så fin den var! Heldigbaby =)

    SvarSlett
  11. Utrolig fin jakke!
    Veldig effektfullt mønster, som virker enkelt, selv for meg med strikke-mønster-vegring...
    Ha en flott kveld videre, og en god søndag!
    Klem fra sør :-)

    SvarSlett
  12. ÅÅÅ det var faktisk en helt nydelig jakke!!!

    Jeg skal lete etter mønsteret:)

    SvarSlett
  13. Enig i at denne er ein vinner, særleg i din versjon! Har mønsteret, men har ikkje fått somla meg til å strikke den enda.

    SvarSlett
  14. Nydelig fin jakke!!!
    Står på min ønskeliste også til min 1 åring!!
    God helg!

    SvarSlett
  15. Herlighet for en skjønn jakke :O)
    Likte mønsteret kjempegodt, fint med de stripene.
    Størrelsen ble jo bra, her har du beregnet fint med maskeantall og pinner!
    Fikk lyst til å legge opp og strikke med det samme - takk for fin inspirasjon!

    SvarSlett
  16. Veldig fin jakke! Og jeg fikk kjøpt heftet med mønsteret i en garnbutikk i Oslo i fjor (fullstendig inspirert av deg, Merete).
    Altså: Dalegarn nr 127, baby høst 2000 kan sikkert fås tak i, for dem som vil.

    SvarSlett
  17. Vældig fin jakke - meget effektfuldt med striberne

    SvarSlett
  18. Helt nydelig er den! Tenk så forskjellig en modell kan bli bare ved å endre på noen småting i mønsteret!

    SvarSlett
  19. Jeg kan godt forstå at det er din yndlings baby gave. Det er bare en smuk cardigan. Utrolig stilfuld og alligevel så enkel at ingen baby "forsvinder" i mønster og farver.
    Jeg går også straks i gang med at lede efter opskrift nr. 1019...

    SvarSlett
  20. Så fin! Kjempetrist at dette mønsteret har utgått... Men fotomodellen var kjempesøt da :)

    SvarSlett
  21. En skikkelig vakker og klassisk jakke! Men da jeg tittet tilbake på ditt gamle innlegg, kan jeg nesten ikke fatte at det var samme jakke som var i mønsteret :)

    Fin søndag!

    SvarSlett
  22. Den jakka likte jeg kjempegodt!

    SvarSlett
  23. Jakken er bare så utrolig fin i din utgave! Dale burde gi det ut som mønster nå .-)
    Med så supersøt modell er jo alt i boks !!

    SvarSlett
  24. Kjempeflott jakke! Den var virkelig fin :)

    SvarSlett
  25. Nydelig jakke. Kjempe synd at mønsteret er utgått. Kunne virkelig tenkt meg å strikke denne :) Håper Dalegarn plasserer det i et hefte snart bare for å glede oss som kunne tenkt oss å strikke jakken.

    SvarSlett
  26. Nydelig jakke. Likte så godt knappene du har brukt også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Billig på Ebay! Linken går til knappene. (nei, jeg er ikke sponset av kineserne)

      Slett
  27. Kjempefin jakke! Tror jeg må sjekke mønsterarkivet mitt og kanskje (igjen) dra nytte av at min mor driver garnbutikk! ;-) God søndag!

    SvarSlett
  28. Den jakken likte jeg! Passer til begge kjønn uten problem.:))

    Ønsker deg en herlig søndag!

    Klem fra Meta

    SvarSlett
  29. Kjempefin jakke - Epleknappene ble akkurat helt riktige til. At dere lever "on the edge" skjønner jeg godt, når du velger å bruke en livlig krabat som modell i kombinasjon med kremkake - hehe - Så flott at fotoseansen gikk godt :-)

    SvarSlett
  30. Den jakken er så utrolig fin! Kjøpte også mønsteret for mange år siden, men har enda ikke fått strikka den..
    Kjempefin i naturfarge og herlige knapper!:)
    Hvordan er den på størrelsen? Kanskje jeg må lage en sommerjakke til lillemor her..
    Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ganske vid i størrelsen, str 1 år er ca 60 cm. Men enkel å endre på, siden det er så enkel struktur.

      Slett
  31. Nydelig jakke. :-)

    Ot tusen hjertelig for link til eple knappene. Jeg har siklet etter dem i flere år, men ikke funnet dem noe sted. :-)

    SvarSlett
  32. Nydelig jakke, i all sin enkelhet. Denne blir de vordende/nybakte foreldrene glade for, skulle jeg tro!

    SvarSlett
  33. Herlig jakke! Og du, pga dette innlegget ditt har jeg nå brukt 400,- på knapper fra Ebay - og har nok knapper i flere år fremover, hihi ;)

    Takk for link og inspirasjon! ♥

    Klem

    SvarSlett
  34. Hvor er den fin!! Meget smuk og enkel og meget fine knapper!

    SvarSlett
  35. Fantastisk nydelig jakke!! Du har virkelig laget den til din egen!:)

    SvarSlett
  36. Du er helt utrolig! Kjempefin jakke, kan jeg spørre om hva alder denne jakken går opp til før jeg begynner å etterlyse mønsteret på alvor?
    På forhånd takk og ha en fantastisk før påske uke hos deg!

    SvarSlett
  37. Skjønar godt at dette er ein favoritt, for den er knallfin. Fekk lyst å lage samme jakka sjølv, men veit at når alt kjem til alt så har eg liggande ein del barselgaver eg må få ut av huset før eg begynner på noko nytt...Luksusproblem! Ha ei fin veke!

    SvarSlett
  38. jeg fant, jeg fant! Mønsteret Rosett fra Dale! De hadde fremdeles flere av dem i den lokale garnbutikken her:)
    Så da setter jeg i gang, selv om jeg har litt fobi for pinne størrelser under 3...

    SvarSlett
  39. Kjempefin jakke! Og gratulerer med 5årsdagen!

    SvarSlett
  40. Nydeleg jakke! Trur eg skal gå til den lokale garnsjappa ( annes garn ) og høyre om ho klarer å finne eit slikt mønster til meg.

    SvarSlett
  41. Such a lovely sweater! Do you know if the pattern is available in English?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sorry, the pattern is just in norwegian. But it's now free on Dalegarn.no, and garnstudio.com has a lovely list of translation of norwegian knitting words.

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.