3. januar 2012

Blanke ark og fargestifter

strikkenotater Sånn bare for å slå fast sånn en gang for alle at jeg synes det er moro med strikkestatistikk, så kan jeg jo vise frem hvor datagrunnlaget noteres ned. Siden 2009 har jeg veid ferdige prosjekter og skrevet ned diverse notater om garnforbruket, sånn for moro skyld å se hvor mye det går i året, og litt som en strikkedagbok. For all  del, Ravelry fungerer like bra om du er god til å fylle inn på prosjektene dine. Men det er noe eget med kråketærskrift som ligger i garnkurven!

Og takk for det gamle, strikkenotatbok 2009-2011, nå overtar notatboka fra 2012. Stilig, ikke sant? Fra Paperblanks, fås nå i mange bokhandlere, jeg kjøpte den første på en flyplass i London, for å bruke opp alle vekslepengene jeg hadde før vi dro.

078

Sirlig notert ned garnmengde, garntype, hva, til hvem, hvor oppskriften kom fra, pinnenr, farger og lager/nytt.
Det gir noen overraskelser når man regner sammen.

I år fant jeg feks ut at jeg ikke handler så mye på nettbutikker som jeg tror, av 42 ulike garntyper brukt, var 28 handet i fysisk butikk, bare 5 på nett. Men oppskriftene kjøper jeg på nett! Og jeg er ikke så verst til å bruke strikkeheftene og bøkene mine (selv om det er visse bøker som brukes oftere enn andre). Kjøpe kit er sjeldent jeg gjør, det skjedde visst bare 1 gang i 2011. Og målet med å strikke mer etter egen oppskrift er nådd, 17 av 77.

Det ble etterlyst kake; her er iallefall en :)

oppskrift


 082

Tilbake til notatblokka mi, det er kjekt å ha alle notater ett sted, her klusser jeg ned lister over kommende strikkeplaner, (de revideres stadig) for jeg liker en liste over ting jeg har lyst til å begynne på, om jeg er blank på hva jeg vil lage. Noen skisser er det plass til, for å skrive ned når jeg kommer på det, og det rables også ned notater til egne mønstre.

Og så ser dere muligens grunnen til at boka ikke har flere tomme sider, jeg har to medhjelpere som også bruker boka som skisseblokk. Neste bok blir bare min... Datteren har "skrevet" IS og slikkepinne på flere sider, hun skriver det på alle handlelappene mine i håp om at det skal slå til.

17 kommentarer:

  1. Fine bøger - inspirerende med en strikkedagbog og så morsomt at kigge tilbage i.

    SvarSlett
  2. Takk for tips om notatblokk - det tror jeg at jeg må skaffe meg :) Veldig kjekt å regne ut og se på hvor mye en har brukt og hva en har laget osv :)
    --klem--

    SvarSlett
  3. Herlig med handlepose i strikkebøkene! Statistikk er nyttig, her kommer den harde sannhet. Og det er jo bra å handle i fysisk butikk!

    SvarSlett
  4. Takk for kaka :D)))

    Jeg er som deg, jeg bruker også notatblokk enda jeg har ravelry og alt egentlig burde stått der. Men jeg er ikke så nøye som deg, mer litt flumsete.

    SvarSlett
  5. Så artig lesning. Jeg prøver med notater, men har ikke funnet den ultimate notatboken enda. Har lyst å prøve denne og se om den kan fungere. Har sett noen jeg tror kan være dette merket, hvertfall veldig likt.
    Har mer enn en gang savnet å ha notater rundt en del plagg. Noen går helt greit å strikke rett frematt, mens med andre gjør det ikke det og man må/ønsker å gjøre endringer. Og neste gang man skal til med det samme, husker en selvsagt ikke hva en gjorde..... så notatbok er veldig viktig. Hurra for notatboken. :-)

    SvarSlett
  6. Blir helt overimponert jeg, over mengder garn og antall prosjekt:-)
    Godt nytt år til deg:-)

    SvarSlett
  7. Strikkenotater er et must! Også så snedig å ha dem samlet i ei bok, da! :)
    PS: Give away i bloggen min ;)

    SvarSlett
  8. Så lurt! Tror jeg løper ut å handler notatbok. Jeg er en listefreak så at dette ikke allerede er gjort er egentlig litt rart. :)
    Å skjønne, håpefulle barn som sniker ting inn på handlelister er ikke så lette å motstå. Hehe.

    SvarSlett
  9. Imponert!!
    Jeg har også en notatbok, men den er langt fra så systematisk):

    SvarSlett
  10. Så herlig med sånne notatbøker. Jeg har lurt på hvordan du organiserer all din kunnskap om strikkeriene dine. Jeg er imponert - jeg har ikke hatt slik orden på det.

    Etter at jeg begynte å blogge har jeg også vært litt lei meg for at jeg ikke har oppført noe som helst oversikt over det jeg har strikket tidligere i livet - for det er mengder! Det kommer stadig mennesker rundt meg som har ett eller annet som de fikk av meg for "100" år siden.

    Ønsker deg samtidig godt nyttår og takker for all inspirasjon du har gitt i året som gikk. Gleder meg alltid til å tiitte innom deg!

    SvarSlett
  11. Så imponerende,ryddig og ordentleg! Eg fryder meg over å lesa dine statistiske berekningar over strikkeåret som har gått. Godt nytt strikkeår til deg!
    Systro

    SvarSlett
  12. For en god ting å gjøre! Kjempesmart:-) Nå skal jeg jammen finne meg en liten bok og begynne å notere. Aner ikke HVOR mange ganger jeg har lurt på ting som "hva slags pinner brukte jeg egentlig", "hvor mye garn gikk med" osv..
    Du har en imponerende mengde prosjekter!
    Ønsker deg alt godt for 2012 :-)

    SvarSlett
  13. Jeg elsker lister og statistikk, så dette var etter mitt hjerte.

    SvarSlett
  14. Så hyggelig med strikkenotatbok! Sånn vil jeg også ha! :-) Men spørs om den blir så flittig brukt som din!! Flink har du vært.

    SvarSlett
  15. Genialt! Korfor har eg ikkje tenkt på det før, eg som elsker lister og statistikk? :) Eg har berre litt notatar skrabla ned "i ei eller anna blokk ein eller annan stad..". No blir det orden på ting i 2012! :o)
    (Og endeleg har eg unnskyldning for å kjøpe meg ei fin skrivebok)

    SvarSlett
  16. Statistikk er moro, uansett :)

    For meg var ravelry genialt, å halde styr på kva eg strikkar ( som er i svært moderate mengder ), og faktisk finne tilbake til kva eg har gjort. Einaste eg må bli flinkare på er å notere partinummer og fargenummer på det eg strikkar... det skal vere mitt strikkeforsett for 2012.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.