25. september 2022

Grønne votter


En gang for lenge siden lovet jeg en kompis at jeg skulle lære han å strikke votter.
Han strikket seg en genser, så jeg tenkte at strengt tatt får han til votter sjøl da, men vi er ikke enige om løftet er oppfylt da.
Så da tenkte jeg at votter som førtiårsgave, det er vel et plaster på såret. 

Mønsteret er fra Strikk til mannen av Tor Tveite, ei bok som har stått i bokhylla i flere år, og som har gode, klassiske mønstre. Men så glemmer en at bokhylla hjemme har masse fint, når det stadig dukker opp nye mønstre. 


Men disse har jeg lyst å strikke flere av. Mønsteret er lett å få inn i fingrene, siden det er logisk bygget opp i firkanter og striper, og tommelkilen er pen. Likte også fellingene, og lager en mørk stripe på oversiden, og lys stripe på undersiden. Gjennomtenkte detaljer i mønster får jeg ekstra hjertebank av i ren glede. 


Jeg valgte to nyanser av samme farge til votten. Du kan kjøre hardere kontraster enn dette, men det ble veldig fint med to grønnfarger sammen. 


Vottene ble ferdig men jeg ennå gikk med sommerkjole, men så ble de liggende til en søndagstur. Kan anbefale å stikke innom Mariholtet nå, siden det er mye godt bakverk å få kjøpt. Fin turvei også, og siden det er mange stier og veier på kryss og tvers i Østmarka, kan turen bli enda lenger hvis man vil. 




Nydelig garn er det og! Sjølingstadgarn i de fineste grønnfargene. 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.