22. november 2020

Vips vest

Vest eller ullbikini?

Akkurat på det punktet kunne det gått begge veier.





Neida!

Bikinisesongen 2020 er definitivt over (selv om ingen setter spørsmålstegn over hva du har på deg på hjemmekontoret når videosamtalene bare har lyd), så det er såklart en vest.

Stina og jeg snakket om at vi var littegranne på gli på vestetrenden som har vært i høst, vi har sett oss rundt, og skjønt at vestetrenden også funker for fine førtiåringer. Enten med skjorte under, eller oppå sommerkjolen, med fine støvletter til.
På søndager kler vi oss i vest.

Lånehunden Tarax i strikket antrekk (ja, jeg har strikket genseren hans i fjor) og jeg måtte ha noen modellbilder før jeg snek meg og leverte vesten til Stina.
Jeg foreslo et håndverksbytte, jeg strikket vest til henne, og hun hekler et nytt sjal til meg, fordi det forrige sjalet jeg fikk (dypt elsket sjal!) henger på en pub i de indre skoger i Polen etter en reuniontur i 2016, og jeg hadde ikke lyst å si at jeg hadde mistet sjalet jeg fikk til 40årsdagen, eller be henne om å hekle nytt, når jeg har vært vimsete.

Men håndverksbytter er geniale saker. Da kan du bytte med noen som er god på noe annet enn deeg. Jeg er for eksempel ikke god på hekling. Men det er Stina. Og jeg er en racer med strikkepinner. Vips vest.
Vesten er Stockholm Slipover V-neck, strikket i en tråd med Sjølingstad Ullgarn, jubileumsgarn, en nydelig blåmelert farge. Oppskriften er skrevet for en tråd tynn ull og en tråd mohair, men modellen fungerer godt i en tråd ullgarn også. Dette garnet er litt som Finull, rustikt og fint, men ikke så deilig å ha rett på huden. Men det er få som har vest uten noe under.

Jeg kjenner litt på at jeg også må ha en vest. En sånn med vhals (for denne vhalsen er så fin!). Så det ender kanskje med at jeg må ha en vest til meg selv også?
Det gikk med 190 gram Sjølingstad jublieumsgarn, strikket på pinne 3,5 i str L. Garnet har løpemeter 300 meter på 100 gram. Jeg skal lete litt i lageret mitt og se om det dukker opp flere vester. Det var deilig med en litt tynn vest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.