31. mars 2019

Lue som doper seg i smug


Alt jeg strikket på under Edinburgh Yarn festival gikk det noe galt med. Jeg forsøkte hele torsdagskvelden å legge opp til nytt sjal, men klarte ikke følge med hvilke linje jeg var på, og måtte rekke opp flere ganger enn jeg startet. Iallefall føltes det slik. Mulig virkeligheten ikke hang med. 

Alarmbjellene burde også ringe for lua som jeg trengte mer garn til, for når en lue er storforlangende og krever MER GARN, så har den tatt veksthormoner i smug. Eller ikke i smug. Jeg har jo kjøpt det den ville ha, mer garn.  Jeg satt og oiet og akket til de andre om at luestrikking er tøft, for luene mine blir ofte så store at de ikke sitter godt på hodet. Da skulle jeg hørt litt etter på strikketøyet som lå i fanget mitt. Det holdt på å sprekke av forventning: OVERRASKELSE! SE SÅ STOR JEG HAR BLITT! 



Jeg hadde jo mistanke underveis, men det er menneskelig å håpe. Håpe i det lengste. Tro at det kommer til å rette seg i vask, eller bli mirakuløst helt passende, bare lua blir ferdig strikket. Ikke noe vits å måle strikkefastheten, for den er sikkert sånn passe. 

Bare jeg lukker øynene, så skjer det ikke. Det funker jo av og til. Noe går seg til underveis, men for store luer blir ikke magisk mindre av at du kjøper mer garn og strikker enda mer på lua.(Det hadde vel vært et drømmescenario for garnprodusenter; alt løser seg bare du kjøper mer garn og strikker lenger) 




Jeg lover at den skal rekkes opp, så jeg får strikket den på nytt. Selv om motivasjonen for å strikke luer i mars er på nedadgående graf som har direkte sammenfall med at grafen for temperaturen øker. 

 Vel er jeg ignorant og tror at fysikkens lover ikke gjelder strikketøyet mitt (mer masse inn = mindre masse ut, jaha?) men jeg er ikke tjukk nok i hodet til denne lua. 

1 kommentar:

  1. Vi har vel alle vært de og felt av prosjekter som ikke ble akkurat som en hadde tenkt. Jeg har i hvert fall flere eksempler på slike prosjekter (deriblant luer som ble badebasseng i stedet for lue). Og nok en gang må jeg bare si at du skriver så bra. Du ser i hvert fall det humoristiske i det. Ser ut til at det var et flott garn du strikket luen i da så håper det blir en ny etter hvert.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.