9. september 2018

Det er langt frem men tilslutt kommer jeg dit

Hvilken strategi skal du velge for å komme i mål med et stort strikketøy?

Jeg er i full gang med å strikke Ingendikkedariercardigan, en lang jakke som har et like langt navn som mengden garn som går med. Det er metervis, hundremetervis, kilometervis av garn som skal passere fingrene og lage stoffet i jakka, og titalls, hundretalls, tusenvis, millioner av masker som skal strikkes. Og en drøss av dem er vrangmasker.



Da har jeg flere overlevelsesstrategier:

1. Monogamstrikk så lenge du kan, for hver maske som du strikker, så er du en maske nærmere målet. Strikketøy strikker ikke seg selv, så dersom du skal bli ferdig, så hjelper det at strikketiden din går med til dette strikketøyet.

2.Ok, går du sinnsykt lei, så er det lurt å ha et strikketøy til som avveksling, fordi det er dumt hvis du får kvelningsfornemmelser av strikketøyet istedet. Helst noe smått som blir ferdig kjapt, for å få følelsen av at du aldri blir ferdig med noe. (joda, jeg sa det motsatte i punkt 1, men tjohei, det er jo allerede noen setninger siden)



3. Sett en liten heiamarkør som en sikkerhetsnål i strikketøyet for å vise deg selv at det går fremover. Når du skal til 80 cm,så virker den ene cm du strikka idag som ingenting, men når du ser hvor langt du har strikket siden siste sikkerhetsnål, så er det jo et godt stykke.

4.kjøp lange strikkejakker med god samvittighet. Du må ikke strikke alt i garderoben.

5. Dette er perfekt etappestrikk mens du gjør noe annet. Høsten er tid for nye serier og kvelder med regnvær og innetid. Strikk til favorittserier, og vips har du en ny jakke pluss en kulturopplevelse.

6. Når du er lei midt på, husk på hvorfor du startet, og hadde lyst på ny, lang strikkejakke. Ikke la stemmen som sier at du kan gi deg når du har strikket en magetopp i ull, vinne. Du bruker ikke magetopper.



2 kommentarer:

  1. Jeg liker fargen! I det minste er det ikke en lang, *grå* cardigan … Denne fargen er jo et energiboost, det er viktig når man strikker synes jeg. Hvis jeg må strikke noe i beige, grått eller svart sørger jeg alltid for å ha et fargerikt lite sidearbeid.

    SvarSlett
  2. Denne blir bare så fin! Jeg står på sidelinja og heier deg fremover i hver maske. Heier ekstra høyt på vrangmaskene:)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.