14. desember 2014

Lingon

IMG_2310

Putte i blåbærskogen henger ikke bare rundt med blåbærgutta. De stikker så klart på besøk til tyttebærjentene. Jeg skjønte jo da jeg strikket blåbærvottene at de måtte en tur bort til tyttebærskogen og. Rødt og hvitt er en klassiker sammen, både til jul og ellers.

Jeg har ikke særlige minner om å plukke tyttebær selv, siden forbruket av tyttebær var labert i heimen, kun foreldrene mine spiste det til kjøttkaker og steik. Selv syntes lille Merete at det var helt sinnsykt å spise syltetøy til middag, det var jo ulogisk. Ikke smakte det godt, heller. Som voksen liker jeg flere ting som jeg fnyste av som liten (sopp og tyttebærsyltetøy), og tar det med ro at neste generasjon også synes at tyttebær til kjøttkaker ser snålt ut. Bare vent, tenker jeg. Dere har mye godt i vente.

IMG_2300

Det røde garnet er Evilla som skifter i ulike rødnyanser, men har så lange fargeskift at de holdt i samme farge til to votter. En fin match til Finulla i hvitt og ørlite grønt på mansjetten.

Vi har fått ørlite snø, forresten! Mye glade unger ute i dag. Krysser fingerene for at det holder seg de neste to ukene.


 IMG_2305

Blåbærvottene og tyttebærvottene eller hva du liker av bær, er fine julegavevotter. Raske å strikke, siden de har et mønster som er lett å huske, så du kan bare strikke på, uten å følge med på mønsteret. Sånt kan en like. Da kan man følge med på julekrimmen eller eh... var det påska?
Blåbærvottene/tyttebærvottene er fra Vottelaugets ebok, Votter fra Eventyrskogen. 

Denne uka slipper vi i Vottelauget ny votte-e-bok igjen! Aiai! Vi gleder oss til å vise flere flotte votter til verden, og jeg gleder meg til å vise flere versjoner av mønsterne. Stay tuned!

10 kommentarer:

  1. Snart tar de seg vel en tur på moltemyra, også :) Fine votter, disse også!

    SvarSlett
  2. Fine votter, og stemningsfulle bilder! Vi plukket ganske mye tyttebær da jeg var liten. Særlig i 1983, vi hadde melkekartonger det sto 'tytte83' på i fryseren i mange år etterpå. Det er faktisk veldig godt med nyrørte tyttebær på havregryn, med skumma melk. Mmm!

    SvarSlett
  3. Glædelig 3.advent !

    Så smukke natur vanter du har lavet, elsker farver og mønster :-)

    Jule hilsner fra Maria
    PS. du er velkommen til at deltage i min ret gode 3.advent giveaway som slutter i aften kl 20, se her: http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/12/3-advent-give-away.html

    SvarSlett
  4. Ååh, jeg får alltid sånn sinnsyk hjemlengsel når jeg ser bildene dine på bloggen, kommer til å savne det når dere flytter... Kjempefine votter, de røde er nok mine favoritter!

    SvarSlett
  5. Veldig fine votter! Bildene dine ga meg skikkelig vinterstemning. Her har snøen bare vært innom på en snarvisitt...

    SvarSlett
  6. Så vakre! :) Og så nydelige bilder! :)
    Det lava ned når jeg sto opp idag, og det har det fortsatt med. Håper bare det blir liggende...
    Kos deg i førjulstiden :)

    SvarSlett
  7. Superfine! Du er så effektiv!

    SvarSlett
  8. Dette var kjempefine votter! Jeg likte dem både i rød og blå:)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.