21. desember 2008

Kattungestrikk

cloudy

Åttitallet sitter fremdeles litt for ferskt i minnet til at jeg synes det er stilig og retro. Beklager.
Min mor strikket en gang i løpet av tidsepoken en lilla mohairgenser til meg som jeg fremdeles får hårballer i halsen av å tenke på. Det krafser litt i halsen og jeg får støt når jeg går ut av bilen når jeg tenker på lillasaken, så sterkt sitter inntrykket. Og jeg digget den. Til tross for at lilla hår lå igjen overalt (CIS hadde hatt en lett dag på jobb), jeg digget den.

Trikset med mohair er å fortsette å strikke. Må du rekke opp, er du fortapt.

Innledningen er for å fortelle at siden har jeg ligget langt unna mohairavdelingen i garnbutikken. Visst ligger de der og frister som små skyer og er pusebløte, men de oser litt åttitall og pus, ikke noe en ullfanatiker rører. Til nå. Jeg har krysset Rubicon.

For tjohei; kid-silk! Kombiner silke med mohair fra angorageiter, og hepp, det er som å strikke med en sky. Eller enda bedre, hvis noen kunne laget garn av kattunger, så hadde det følt sånn ut. Fluffy, fluffy, fluffy! Skulle skrive sukkerspinn, men ombestemte meg, da sukkerspinn i realiteten kjennes litt sånn Glava ut.

grace kelly

Så jeg strikket Wisp, et gratismønster fra Knitty, og fikk absolutt Grace Kelly-feelingen. Rik filmstjernelook med store solbriller, og et flortynt skjerf sånn stilig sekstitalls rundt hodet og halsen. Mmm! Lekkert! Hele greia veier 30g fordelt på 1,5 meter, så det er ikke så innmari tyngende saker. Jatakk til litt filmdivafeeling i mørketida.


grace jones

Og for å sprite opp bildesessionen; ingenting sier Grace Kelly -look som en influensasjuk, ubarbert mann på trettien.

Ok, muligens vi traff mer en Grace Jones-look.

8 kommentarer:

  1. Maskene ser flotte ut og ser deilig og mykt ut. Moro med det siste bildet :)

    SvarSlett
  2. Har også uforglemmelige minner - om en fluffy genser med mønsterborder i "lekre" pastellfarger. Har nok ikke helt kommer over det ennå, men ser at det er mulig (og med bra resultat!).

    SvarSlett
  3. Hihi, det siste bilde fikk meg til å tenke på Tony Curtis og Jack Lemmon i Some Like it Hot. Veldig herlig filstjerne glamour. Får du sjalet av ham nå da?

    Jeg har ingen traumatiske minner forbundet med mohair og er egentlig ganske glad i det. Det er tynt og varmt, det eneste problematiske er at det klør litt og hårer veldig. Men mulig at kid-silk er noe som må prøves :)

    SvarSlett
  4. Hahaha!!! :) Det var et NYYYDELIG sjal. Utrolig morsomt bilde med mannen inni. :)

    God jul til deg og hele familien!

    SvarSlett
  5. Hjelpe meg som jeg skvatt av det mannebildet - har ikke ledd så godt på lenge!

    God jul til deg og gutta - kos deg med kattungene også ;)

    SvarSlett
  6. Ser skikkelig myk og eilig ut.
    God jul til deg og dine!

    SvarSlett
  7. hey! her var det masse jeg ikke har fått med meg....har sittet og lest meg nedover og kom helt hit før jeg kjente igjen noen knapper. Skamme meg skulle jeg, for å ikke ha besøkt deg på så lang tid:-o

    Bra du kom innom meg så jeg fikk sjansen:-D Masse fin strikk, og hehe veldig stilig manneGrace;-D

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.