Velkommen til Hvem skal ut? -et lettbent underholdningsprogram om være eller ikke være for Meretes ullgarderobe. Vi starter muntert med et klassebilde av hele gjengen, mest for å imponere, men også for å vise mangfoldet i gruppa.
Vanligvis ligger hele gjengen samlet i klesskapet i gangen under prinsippet Alt øverst, noe som gjør det litt uoversiktlig. Og rasfarlig. Jeg vurderer å ha peilebrikke på nøkkelknippet.
Å dra frem alle sammen er fint, både for å rydde, og for å gjøre status ved sesongskifte. Ullgenserne mine ligger i skapet i gangen hele året, men det er nå de får kjørt seg fremover. Sesongbytte er også en fin tid å finne ut om hvilke gensere som egentlig aldri blir brukt, eller om det er noe jeg må gjøre med dem for at de skal komme i sirkulasjon igjen. Fjerne nupper, eller skifte knapper, eller rett og slett ta ut av skapet, enten for at de skal på de evige jaktmarker, eller skal selges.
Jeg gikk grundig til verks. og lette opp alle blogginnleggene om plaggene. Trykk på linkene om du finner et plagg du vil lese mer om. Og det er mange gode innlegg. Det er gensere fra starten av bloggen, helt frem til nå.
Og jeg har blitt eldre, og klokere. Men sliter fremdeles med å treffe strikkefastheten.
Fra venstre fra toppen:
3.
Hettegenser i Eskimo. Kan bare brukes i minus tjue grader. Heldigvis sjelden så kaldt. Nupper og nupper.
4.
Viften. (2009 og gravidmage) Synes den er knallfin den dag i dag. Nupper lite. Bruker ennå.
5.
Wisteria. Knallfin. Tettsittende. For tettsittende. For mye sjokolade siden jeg strikket denne. Men fletter er fint.
6.
Grå langjakke, Eng fra 2010. Trenger nye knapper, da porselensknappene har fått juling. Men nupper lite. Etter knappebytte kan den flytte inn i sirkulasjon igjen.
7.
Starling i lilla, lite brukt fordi den nuppet idet jeg begynte bruke den, og skarp lilla passet med lite i skapet. Har også fått malingsflekk, imponerende nok tatt i betraktning lite bruk. Går snart til gjenvinning.
8.
Lang kosejakke. Alpakka siger, men den er i bruk. Bare litt lenger enn planlagt.
10.
Oranje i svarthvitt. Holder seg flott, men kunne trengt nye knapper, siden jeg synes kofteknappene drar i jakka, og slasker til knappestolpene. Kunne trengt nye knappestolper, men det er ork.
11.
Hverdagsjakka. Holder seg bra, passer til grå hverdager.
12.
Søndagsjakka i Pickles Pure wool. Brukt nesten i hjel. Det er et godt tegn. Nupper lite, men er slitt i vrangborder og albuer. Kan nå brukes til å dasse hjemme med.
13.
Loppa i tynn ull. Deilig jakke, skulle gjerne strikket den i litt tykkere garn, for denne faller ikke så pent når den er så lett.
14.
Jakka Siri. Svart og struktur er fint, og umulig å ta bilde av. Brukes endel, men ønsker meg en tynnere versjon.
16.
Fjærgenser fra Pickles. Må gjøre noe med halsen, for den er så offshoulder at den prøver stadig å kle av meg. Kul genser, men må få en justering.
17.
Featherweight cardigan. Er litt vid over skuldrene, så usikker på om den skal i selges-haugen.
19.
Jakken Strå. Sist brukt i bryllup i sommer, så fin er den.
20.
Wool&Honey- temmelig nystrikket. Deilig tykkelse! I mye bruk.
21.
Raumajakka som ble for liten, så for stor. Skal selges.
22. (synlig på det øverste bildet, en rød flettegenser med høy hals) klør. beholdes kun av nostalgi, for dette var pappa sin.
23. (synlig på øverste bildet, jakke med syregrønne mansjetter) omslagsjakke = fint. For stor, og syregrønt er kræsj med alt. Skal til Fretex.
Konklusjonen er at 10/23 plagg er i jevn bruk. Resten er en miks av at jeg trenger mer ullgensere til hverdags enn hyttetur, og at det heldigvis ikke er så kaldt at de aller tykkeste blir særlig brukt.
Men da må jeg finne ut hvorfor de resterende er i sjelden bruk. For det trengs ikke ligge 23 gensere i skapet, hvis bare halvparten brukes fast.
Da kan jeg vurdere om de må fikses på, om det er verdt å fiksea på, eller om de skal ut.
6 av plaggene trenger bytte knapper, date en nuppefjerner og fikses litt på (fjærgenseren, jeg ser på deg)
Det fine er at jeg ser at det mangler flettegensere og litt mer pusete gensere.for det er alltid plass til noe til. Hvis de jeg ikke bruker går ut.
Hvor mange gensere eller jakker har du? Og hvilke blir egentlig brukt?
Kom igjen høsten, jeg er klar! Og varm!