27. januar 2015

Tips på en tirsdag



Ukebladet Familien har mye bra strikkegreier på gang for tiden, og akkurat nå har de til salgs et spesialnummer om kofter. Kjøpes på Narvesen og andre steder der man kjøper ukeblader, og jeg synes de har laget et bra spesialnummer. Det er oppskrifter fra utrolig mange forskjellige norske designere , noen artikler og presentasjoner, og strikk til både stor og liten.

Og verdt å kjøpe bladet for er et bilderikt monteringskurs av strikkejakker over flere sider. Flott at det også settes fokus på, montering er viktig for resultatet, og om du føler deg trygg på hvordan du skal gjøre det, så er det lettere å hoppe i det. Takk til Vanja Blix Langsrud for bra kurs!






Yarnsub.com

Ellers datt jeg over en utrolig kjekk nettside om garnsubstitusjon; en database med mange ulike garn, og hvilke garn som foreslås i bytter. En kjekk forklaring om hvordan garnvalget ditt påvirker resultatet med feks drapering, hvor mye garn du må kjøpe i forhold til det som står i oppskriften, fordelen med å strikke prøvelapp.

For det meste amerikanske merker, men norske merker er og med i oversikten. Du kan feks legge inn et norsk garn du kjenner og se hvilke andre garn som foreslås, kan være greit når du feks finner et mønster på Ravelry som bruker et garn du ikke kjenner, å se om det er noe lignende du har vært borti før.



4 kommentarer:

  1. Ojojoj! Bra tips den nettsida! Tusen takk :)

    SvarSlett
  2. Takk for tips x 2! I gamle dager, sånn 15 år tilbake i tid (minst!), syntes jeg Familien var det kjipeste å dumpe over som venteromslektyre eller hjemme hos bestemor. Rart hvordan ting kan endre seg :)

    SvarSlett
  3. Hehe, jeg har til dags dato ikke kjøpt Familien en eneste gang, men det spørs om det blir en forandring på det nå :-)

    SvarSlett
  4. Takk for Yarnsub-tipset! Koftebladet er bra, det kan jeg skrive under på. Mye for pengene, synes jeg!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.