14. april 2012

Barn av regnbuen

rainbow scraps

Smånøstekosingen fortsatte i påsken. Det var ganske kjekt å få en liten eske med ullgarn i fine farger, det gjorde at jeg ble inspirert til videre dypdykk i eget lager og finne flere smånøster å kombinere med. Jeg trengte strengt tatt ikke dykke så dypt ned, det siste guloransje sjalet mitt hadde en god gulfarge å legge til i regnbuen. Litt dypere i lageret fant jeg rødoransje Spice fra Malsen og Mor som jeg strikket genser til frøkna for to år siden.

Vottene er Pearl chain mittens, gratismønster fra Ravelry. Perfekt til smånøster, siden du ikke trenger så mye av hver farge. Eller kan strikke de i to, tre, fire, fem forskjellige farger, alt etter humør og trådfestelyst. For trådfest blir det etter fargeeksplosjonen.

pearl chain rainbow

Egentlig er det voksenvotter, men siden jeg strikket dem på pinne 2 og med enkel tråd Blackhill høilandgarn og samme maskeantall som voksenvottene, så ble det votter til frøkna på to-og-et-halvt. (Ja, det var planlagt, det er ikke alltid jeg bommer på størrelser) Veldig enkelt mønster å memorere, og moro å strikke i alle fargene. Sånn i ettertid var HVITT kanskje ikke bunnfargen til en frøken som er glad i utelek og sandkasse og sykling.

Icord

En søt liten I-cordkant strikket på tilslutt, du legger opp sånn at du kan plukke opp frie masker etterpå, og så strikke dem med icord. Pen kant. Neste gang tror jeg at jeg bytter den kanten ut med en estisk flette fra starten, tror det bir vel så pent.

Hele sulamitten veier 25 gram totalt, så det er lettvektsklassen.

Og de ble så fargeglade og fine at jeg fikk lyst på egne fargeglade votter. Og det inspirerte videre til ny heldress til et av tantebarna, mer regnbue til barna!

heldress fargeutvalg

Duo, Tvinni, Nøstebarn, New Zealand lammeuld, Geilsk tynn uld.... jeg hadde visst mye farger liggende i omtrent samme tykkelse. Her blir det dress, men hvit bakgrunn blir fort grå bakgrunn til små barn, så jeg er i forkant og kjøpte (jada, litt nytt må man ha) grått garn til bunnfarge. Striper er gøy!

57 kommentarer:

  1. Lykke med en slik fargelek:) Artig mønster og fristes til å prøve:) Ønsker deg ei flott helg!!

    SvarSlett
  2. Herlige, synes hun som liker både farger og striper.

    SvarSlett
  3. Det er kanskje de mest delikate fargesprakvottene jeg har sett! Syns av og til at regnbue kan bli litt for tivoli, men disse var jo helt superdigg! Vil ha selv!

    Skal jammen ta deg på ordet fra forrige innlegg og gi lageret mitt en liten make over! Samle lignende tykkelser og mikse litt!

    Inspirasjon, igjen og igjen.... Oh

    Forresten, du med danskdesignfan: har du sett sommerstrik heftet til Annette Danielsen? Eller the bird collection fra Helga Isager? Apropos inspirasjon.... Jeg klarte ikke å dy meg, og er alleredegodt igang.

    God lørdagsaften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bird collection er i hylla allerede, og det pønskes på Annette Danielsens nye barnekolleksjon også. Så mye mønster, så liten tid... hihi!

      Slett
  4. SÅÅÅÅ fine votter!!
    Fikk veldig lyst på slike selv!
    Glad-votter :-)
    Lykke til med regnbuestrikking...

    Sorry at jeg var slem og minte deg på soft-is...men kan gjerne nevne at vi har 5 minutter til Totens (Østlandets) beste soft-is også...hihi...

    Klem fra sør :-)

    SvarSlett
  5. Så fine votter. Utrolig glade farger, og det er deilig å se litt spreke farger og ikke bare de duse pastellene. Gleder meg til å se resultatet av fargehaugen din. Den fikk meg til å tenke på regnbuen, en blomsterbukett, godteri... Bare glade og gode ting :)

    SvarSlett
  6. Åh altså - de vottene var utrolig lekre!! Skikkelig yummi!:o)

    SvarSlett
  7. Disse var kjempefine - supert prosjekt for smånøstene. Har vært litt i smånøsteland i det siste jeg også. Men så ble det nytt garn i dag igjen. Og poff - der er fokuset på smånøstene borte en stund igjen :-)

    Fortsatt god og kreativ helg til deg!

    SvarSlett
  8. Fantastisk fine!!! Wow...

    Fortsatt god helg til deg!

    SvarSlett
  9. Kjempefine votter! Likte både mønsteret og fargesammensettingen din :) Heldige lillefrøkna di som får ha de på seg.

    Ha en fin helg videre!

    SvarSlett
  10. De er supersmukke!! Elsker glade farver og dine er virkeligt skønne.

    SvarSlett
  11. Flotte votter!

    kan du ikke legge link til innlegget under min "votteutfording" på bloggen min? Jeg "samler" på bilde (og tekst) om fine votter. :-)
    blir glad om du vil være med å lage lista mi lenger.

    Klem

    SvarSlett
  12. Kjempefine votter! Herlig fargesammensetning:)

    SvarSlett
  13. Veldig flott og inspirerende historie!! Vi slår et slag for restegarnet!!!! Blir det strikkekafé når du kommer til Mandal???

    SvarSlett
  14. Så flotte de var! Jeg er så imponert av alt du strikker, ditt døgn må ha flere timer enn mitt! ;-)
    Ha en fortsatt herlig helg hos deg!

    SvarSlett
  15. Utrolig nydelige votter. Åhhh slike vil jeg også strikke :D

    SvarSlett
  16. Veldig glade og fine votter:-)

    SvarSlett
  17. Utrolig lekre! Du er er utrolig flink med farger og mønster.

    SvarSlett
  18. Å herremin så nydelige! Jeg burde tipse svigermor, alias vottefantomet, i tilfelle hun har lyst på variasjon fra alle selbuvariasjonene?

    SvarSlett
  19. De vottene var skikkelig flotte! For noen farger! De "smaker" vår! :)

    SvarSlett
  20. Disse vottene er rene kinderegget! Artige å strikke, bruke opp restegarn og i tillegg bli glad v å bruke de!

    SvarSlett
  21. Jeg gleder meg til å se heldressen i alle disse fine fargene! :)

    SvarSlett
  22. Åh, de var flotte!!! De hadde vært perfekte til min snuppe på snart 2 1/2 år ogå:)

    SvarSlett
  23. Kjempe fine! Kjekt med restegarn, blir alltid litt rester!
    Ha en flott uke :)

    SvarSlett
  24. Herlige farger, i et nydelig vottprosjekt!
    Bra å kunne bruke av sine garnrester, det har jeg mye utav.
    Pernilla

    SvarSlett
  25. Genialt mønster til å bli kvitt reistegarn!

    Kan du tipse om ein god tutorial ( årets dårlegaste norske ord ) på slike estiske fletter?

    SvarSlett
    Svar
    1. God og god... Men gratismønsteret mitt Båndvotter har en forklaring i tekst. Se sidemenyen eller ravelry. Eller latvian braid på youtube. (obs, det finnes flere måter å strikke dem på)

      Slett
  26. Nydelige votter i et fint mønster. Virkelig en flott måte å utnytte garnreter på.. Blir spennende med stripete dress, jeg strikker som regel striper på heldressene..... Ha en fin søndag videre!

    SvarSlett
  27. De vottene likte jeg kjempegodt! Flotte farger!

    SvarSlett
  28. Kanonflotte! Som mange andre ble jeg inspirert jeg også, men tror jeg skal spare dem til høsten.

    SvarSlett
  29. Nydelige votter :) Jeg har hatt dem i køen min lenge på ravelry, men jeg har ikke så mange forskjellige farger.. Men de blir vel fine i 3 farger også :)

    SvarSlett
  30. Nydelige votter :) Jeg har hatt dem i køen min lenge på ravelry, men jeg har ikke så mange forskjellige farger.. Men de blir vel fine i 3 farger også :)

    SvarSlett
  31. Fantastisk flotte votter, blir glad av så mye friske farger, men kan se for meg at det er litt trådfesting ja :)

    SvarSlett
  32. Nydelige vottar og herlige fargar! Inspirerande!

    SvarSlett
  33. fiine! forøvrig holder jeg på med en genser i hulkrus til minsten, inspirert av din fine genser!

    SvarSlett
  34. Disse er bare så utrolig fine!!
    Ønsker meg et par i min størrelse ;)
    Spent på hvordan dressen blir.

    SvarSlett
  35. Knallfine votter Merete!
    Likte mønsteret kjempegodt. Ser virkelig deilig ut med den tynne fine ullgarnet.

    :O)

    SvarSlett
  36. Så fantastisk fine votter dette var! Har sett på dem selv i voksenversjonen, men siden rundpinnestrikk er ikke min sterkeste side har jeg aldri turt å sette igang et votteprosjekt. Gladvotter nå i disse vårtider!

    SvarSlett
  37. Disse var jo bare til å bli i godt humør av!
    Jeg fikke en ubendig trang til å bruke av mine rester til slike votter, fargeglade og smilende:)

    SvarSlett
  38. Hvor er de smukke! Sådan kan man jo se, at det kan være nyttigt at have mange farver på lager, for så kan man lave sin egen regnbue.
    Ideen med at strikke "voksenstørrelse" med tyndere garn fungerer rigtig godt, må jeg sige.

    SvarSlett
  39. Skikkelig fine votter, samtidig er jeg glad for at det ikke er meg som skal feste tråder :-)

    SvarSlett
  40. Så fine votter, elsker fargene:-) Gleder meg til å se dressen!!
    God uke til deg:-)

    SvarSlett
  41. Farger og striper ER gøy! Kjempefine votter, blir spennende å se dressen.

    SvarSlett
  42. Vilka fantastiskt fina vantar!! Och snyggt med I-cord kanten!

    SvarSlett
  43. Flotte farger, men kan du fortelle meg hvordan du har fått bestilt fra garnudsalg?! Websiden klarer ikke å finne en fraktpris til meg, har også mailet med eieren uten hell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ligger en feil i systemet, Norge ligger to ganger som land, med stor og liten bokstav. Ett av alternativene har ikke fraktalternativ, det andre får til å sende til Norge, med ca 90 kr i frakt.

      Slett
  44. Kjempegøye! :D Ordentlig gladvotter!
    Er skikkelig misunnelig på de smånøstene dine, så inspirert av det, har jeg nå nøstet opp alle de kjedelige, slappe restene mine til små søte nøster og bare venter på anledning til å bruke dem ;)

    SvarSlett
  45. Utrolig fine!! Også får du det til å høres så artig ut, først fargeeksplosjon med påfølgende trådfest Ü Det høres ut som noe jeg kunne like! Hehe, skyr jo det å feste tråder som pesten, vet jo det, men nå lurer jeg faktisk på om det ikke kunne være litt artig allikevel, etter din beskrivelse Ü

    SvarSlett
  46. Veldig fine votter! Har strikket noen som ligner men da med fisker istedet for rundinger - mønsteret heter swedish fish. Hilsen Marthe

    SvarSlett
  47. Har sett dette mønsteret på ravelry tidligere og falt virkelig for det. Men er dette et mønster som er overkommelig for en som aldri har strikket votter før...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt! Starten er litt fiklete, men kan feks erstattes med to omganger med riller istedet. Men resten er ren planke.

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.