3. august 2008

Pay it forward again and again

PIF 2c
Ny genser er av pinnene. Jeg jukser med Pay it forward, montro hva det gjør med karmaen min? Øydis sin datter fylte nettopp to år, og da passet det jo bra å kunne stille opp med lilla genser i bursdagspresang, og samtidig oppfylle PIF nr 2.


PIF 2d
Perlemorsknappen er faktisk ikke fra Hong Kong-gjengen, men er siste rest fra Heartsvesten. Passet fint inn her også, tror jeg har en liten crush på perlemor for tiden (er det noe som heter perlefar, forresten?) ellers har det bare gått i treknapper.

Mønsteret er fra Hendes verden, et dansk ukeblad. Genseren dukket opp på Malins blogg for lenge siden, og siden har den blitt hetende Malingenseren på mange blogger. Jeg har strikket den før i angora, og digget halsen, så jeg har lurt på om det var mulig å skalere opp. Det gjør det.

Man tager tykkere garn enn oppskriften sier, og så forlenger man litt i armer og bol. Raglanuttagningen brukte jeg en annen uttagning enn den hullete i mønsteret, det ble for store hull med det tykkere garnet. Og faktisk har jeg brukt biblioteket mitt; raglanuttagningstips fra Knitting from the top, og mål på plagg fra Strikk til Nøstebarn.

De kalde fakta:
200g Babysilk (sorry Øydis, håndvask!) på pinne 3, mønsteret er fra Hendes verden nr 18 i 2007.

10 kommentarer:

  1. Den halskanten er jo bare lekker.
    Fin farge også.

    SvarSlett
  2. Kjempefin genser!

    SvarSlett
  3. Nydelig farge, og det mønsteret er jo bare kjempefint! Likte knappen også jeg! :o)

    SvarSlett
  4. Flott genser! Men nei, det er nok ikke noe som heter perlefar... Fikk meg til å tenke på en historie fra da datteren var liten. Hun hadde mast lenge om å få prøve neglelakk, og til slutt malte vi neglene i rosa perlemor. Dagen etter var hun hos frisøren, og skrøt vilt og uhemmet av neglene sine. "Det er perle-mamma!" forklarte hun saklig for frisøren, "men det skinner fint på perle-barn også!"...
    Hvor tar de det fra???

    SvarSlett
  5. Den genseren er jo bare knallfin!! Jeg har laget den selv, og jeg tror nesten jeg må finne frem mønsteret igjen. Mon tro om jeg har en egnet mottaker.... *tenke tenke*
    Jeg er også vedig glad i perlemrsknapper - og du, jeg tror nok det er noe som heter perlefar ;)
    He ei fin uke!

    SvarSlett
  6. Lekker genser| Likte mønsterborden, jeg også, så stor forståelse for din mønsterkjærlighet :-)
    Syns at dette var en alle tiders pif-gave, - den gjør garantert bare gode ting med din karma!

    SvarSlett
  7. Den ble nydelig, den må nok på listen den også.

    SvarSlett
  8. Så herlig farge du har valgt! Og perlemor er flott på (nesten) alt :)

    SvarSlett
  9. Super-duper-tusen-takk Merete! Den er deilig og jada, vi tåler håndvask! Sand får man bare riste ut, he he.

    Så skal jeg jobbe med mine PIF gaver. Etter noen andre prosjekter...

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.