23. august 2016

Prikk gange prikk



Omtrent på dette trinnet av prikkejakkene jeg strikket til tvillingnevøene på 2 år, vurderte jeg om noen kom til å merke om den ene tvillingen gikk rundt i en ferdig jakke med knappestolper og alt, og den andre hadde en nesten ferdig en, bare noen småtterier som at den fremdeles hadde strikkepinne i, og manglet oppklipp og knappestolper og litt prikker.

Men det er grenser for hva du slipper unna med, selv som søt toåring. En eller annen vil rope fra folkemengden: - men han har jo ikke ferdig jakke, jo! Hvem er denne unnasluntrer av en strikker?



Men de ble ferdige. Jeg kan jo ikke ha noe av at det ropes i fra folkemengder. 

To lette, tynne ulljakker, så lette at gutta muligens glemmer at de har ulljakker på. I to ulike bruntoner og den samme blåfargen på begge, for at strikkeren skulle ha litt variasjon, og gutta kunne krangle om hvilken jakke de ville ha på. Beklager kimen til ufred i heimen, men her vant trangen min til å ikke strikke samme tingen om igjen. Hjernen min blir lurt hvis en av parameterne skifter, som fargen feks. Oi! Nytt mønster! - jubler strikkehjernen da. 






De to brødrene hadde samme jakker i fjor, så jeg har lagt igjen litt prikker i klesskapet der, gitt. Jeg ble gitt frie tøyler på farger, og da måtte det jo gå som det måtte; det ble blått og brunt i reprise. Litt nyanseforskjeller fra i fjor, så det der med å slå ut håret og velge nye farger, det er litt overdrevet. 


Untitled

Se der ja! Der var jakkene fra i fjor! Og siden de har en lillebror med prikkejakke han og (noen som aner et prikkemønster her?), så har han prikker som venter i skapet med de forrige prikkene. Her var det mye prikker, gitt.



Strikkefaglig:
To jakker som veier litt over 100 gram hver. Lettvektere. Det gikk omtrent 100 gram av bunnfargen til hver av jakkene, og noe til av prikkefargene. Garnet er Knoll supersoft som jeg kjøpte hos Fandango i Aarhus i Danmark i sommer. Ligner veldig på Holst supersoft/shetland soft og andre tynnulltyper. Kunne brukt nøstebarns totråd og. Jeg tilpasset til ca 3 år, så de er akkurat passe i høst, så får vi se hva de får til våren. Muligens nok prikker nå?

Jeg har strikket rundt og klippet opp, for jeg synes å strikke frem og tilbake på mønsterstrikk er kjedelige greier. 

Priktrøje står i Babystrik på pinde 3 og Børnestrik på pinde 3 1/2-4, forskjellen er at barneutgaven strikkes fra toppen og ned, og babyutgaven starter fra bånn og strikkes oppover. To strikkehefter som anbefales på det sterkeste! Mange klassikeroppskrifter der. 

5 kommentarer:

  1. Strikkejakke uten pinner i er absolutt best i bruk. :)

    Mange fine prikker her, og variasjon over et tema blir sjelden feil. Heldige gutter!

    SvarSlett
  2. Du kan jo strikke større og større prikker etterhvert som guttene vokser! Eller blir det helt sjiraff til slutt? Er det ikke noe som heter at alle gode ting er tre? Jeg heier!

    SvarSlett
  3. Fine jakker! Og fint med litt forskjellighet, både for strikkeren og de som skal bruke dem tenker jeg?

    SvarSlett
  4. Hvorfor finne på noe nytt når man kan gjenta gamle suksesser? Disse er jo kjempefine!

    SvarSlett
  5. Kan man få for mange prikker? Det tror jeg ikke, slet ikke når de er så fine.
    Det er nogle meget heldige nevøer :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.