17. februar 2018

Saktevoksende grantre







































Har du lyst til å teststrikke en genser for meg? -spurte Ann i fjor. Du skal få velge garn og farger selv, og fint om du er ferdig til mars. Jeg fikk verdens nydeligste blåturkise Karmin Tweed sammen med sjokoladebrun og havregrøtfarget til resten av genseren. 

Og så strikket jeg bærestykket. De fine grankvistene i bærestykket forsvant i all tweeden, de er faktisk mer synlige på bildet enn i virkeligheten. Det var ikke gran for bare tweed.  I ren irritasjon ble da genseren liggende, og strikket på i trass en gang i blant. For den var jo fin i fargene, og jeg liker ribbestrikkete gensere, de passer bra under utejakker. 

Og så ble den liggende og liggende, fordi jeg bare ble irritert på genseren som ikke ble ferdig. Kanskje jeg trodde at den strikket seg selv når jeg bare ble irritert nok? 

Så fant jeg ut hva problemet var, det var rett og slett en strikkepinne med dårlig skjøte i overgangen mellom kabel og pinne, og etter å ha byttet ut pinnen, så ble genseren vips ferdig. Fra å være et irritasjonsstrikketøy, så ble det plutselig zen og deilig ro over strikkinga. Så hvis du irriterer deg over strikketøyet, kjenn litt på hva som irriterer. Det er utrolig hva en kjip pinne kan ødelegge for opplevelsen. 


20180203_131252

Ribbestrikkede gensere ser alltid litt rare ut når de ikke har et menneske inni seg. Men når grankvistgenseren vokste så sakte, så vokste strikkemodellen forbi. Så istedet får keramikkballongen min steppe inn som modell. 

Genseren ble skikkelig fin. Den var lett å strikke, og sitter fint på. Bra mønster! 

Et tips til deg som skal strikke den; 
grankvistene kan godt velges i en farge så de synes. Eller gjemme dem som jeg gjorde. 
Og ikke bruk en strikkepinne som irriterer deg. Det gjør alt treigere. 

Mønsteret er Grankvist av Ann Myhre, jeg brukte Karmin Tweed fra Karmin i Kristiansand, og den turkise fargen er sinnsyk fin. Etter vask fluffer garnet seg opp, og blir skikkelig fint og mykt. Og tilslutt byttet jeg over til mine trofaste Addipinner i metall. 







4 kommentarer:

  1. Herlige farger. Fikk lyst på denne

    SvarSlett
  2. Den ble kjempefin og fargene var bare herlige :)

    SvarSlett
  3. Kjenner meg bare så igjen! Irritasjon over noe er sikkert kort på at jeg får en UFO. Det kan være at jeg aner strikkefastheten er feil, at jeg ikke liker garnet, at fargene ikke fungerer sammen eller at jeg strikker med tykke pinner og det går saaaaaakte. Da blir jeg irritert og lei, og legger kjapt opp til noe annet å strikke på:) Men godt du gjorde den ferdig til sist, den ble jo veldig fin!!

    SvarSlett
  4. Det var en utrolig flott genser. Kommer den i voksenstørrelse også?

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.