14. januar 2018

Grønn og skjønn

2018-01-14_05-01-33

Som alle andre blir jeg påvirket av trender, og hvis du følger strikkere på Instagram, så skal det godt gjres å ikke sett en Ingen dikkedare-genser i fjor. Som den danske tittelen sier; det er en enkel og grei genser som det ikke er noen krumspring med, og det gjør at det er en garderobeklassiker, fordi en enkel ensfarget genser er noe alle kan kombinere med andre plagg i garderoben sin. En tråd med fluffegarn som feks mohair og en tråd tynn ull, og vips en myk og fluffete genser med litt hold.

Men så er det det at når jeg ser en ting overalt, så blir jeg litt trassig, og skal ikke ha det samme. Ti på topp-lister kan virke mot sin hensikt for min del, for da blir jeg sær og skal helst ha sett filmene FØR de ble allemannseie, eller lese tipåtoppbøkene ETTER alle andre, sånn at jeg kan late som jeg gjør valg uten å bli påvirket.

Så også med strikkeplagg.

Jeg ville ha en enkel genser i en tråd mohair og en tråd ull, men kunne jo ikke drukne i flommen av samme genser som alle andre, selv om jeg syntes det var en fin genser. Sjansen hadde jo heller ikke vært så stor for at jeg traff noen med samme genser og farge, og i så tilfelle hadde jeg vel heller tenkte at det var kult at vi hadde samme. Sånn bortsett fra i femte klasse da jeg hadde på nystrikka, gul genser som mamma hadde strikka. Og så kom Anders i klassen i samme, gule, nystrikka genser. Og han kledde den bedre. Arg.

Men altså;
jeg hadde endel Pickles Pure wool i fenikkel liggende, og kjøpte et nøste Rauma Plum for å strikke sammen. Vellykket kombo, fordi begge garnene har spill i seg, så det blir litt melert, og fargene påvirket hverandre, der fenikkelgrønngrå ull dempet den litt pastellcrazy mohairen, og sammen ble det knallfin grønnfarge.

Og så fant jeg etter mye leting et gratismønster On the beach, et mønster du strikker fra toppen og ned, og legger ut til ermene, slik at det ser ut som ermene er isydd. Snedig! Og V-hals, fordi jeg har få gensere med det.

Av modifisering la jeg inn to snitt ved bysten, og svingte litt ut ved hoften igjen.




Funker som genser med skjorte inni, eller rett på huden. 
Og nå matcher jeg de fine, nye lokalene på jobb i grønnblå toner! Snakk om å tilpasse seg jobben. 

Garnforbruk: 
250 gram med Pickles Pure wool i fenikkel , og 100 gram Rauma Plum i farge 15. Strikket på pinne 5 og str L. 



7 kommentarer:

  1. Den kler du godt! Greit med gensere som går til alt :)

    SvarSlett
  2. Flott gensar i fine fargar :)

    SvarSlett
  3. Nydelig genser og farge, så fin til deg! Du kledde den veldig godt utringet, vakkert bilde!

    Kjenner meg godt igjen i den der kjerringa mot strømmen-tendensen … Dette var et virkelig flott alternativ - og for min del mye mer kledelig enn Ingen Dikkedarer, så kanskje jeg hermer … Men hvis du nå starter en trend, så kommer jeg ikke til å strikke den altså (jeg er treg som strikker, så har ikke sjans til å være i forkant :p).

    SvarSlett
  4. Den genseren der ligger i ravelrykøen min som nr 272. Der havna den i romjula etter et finstudium av Isabell Kraemer. Veldig fin genser til deg, så får me sjå om det nokon gong blir ein slik genser til meg...

    SvarSlett
  5. Neimen ikke alle som går så inn for å matche lokalene på jobb ;) Enkel, men kjempefin genser!

    SvarSlett
  6. Du er vakker Merete! Genser ser herlig ut, og fargen likte eg også:)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.