10. desember 2017

Tøff ull

20171210_120450

Lettlopi er et islandsk ullgarn, og det er skikkelig ull. Det er ikke noe mykt og fluffy over Lettlopi, det er mer den hardbarka typen ullgarn, sånn garn du må være veldig ullentusiast for å tenke at det der kan en strikke med. Jeg er sikker på at sauene som Lettlopi-ulla kommer fra, er sauer som oppsøker motvind, og ler av kulde. Fordi de fryser ikke i den varme, rå ulla si, men tygger piggtråd til lunsj og har øyelapp, tatoveringer og hes latter.


Og allikevel er det et garn jeg tenker egner seg til votter? Har jeg noe sånt selvplagerønske, eller?

Neida, garnet ser tøft ut. Men ferdig oppstrikket varmer det bra, og er behagelig på hendene. Jeg kunne også fint å strikket en genser av det, en skikkelig varm og god genser, som jeg kan bruke når jeg oppsøker kulde og ler av motvind.



20171210_114601_001

Vottene er Brillbee-vantarna som er et gratismønster fra Maja Karlsson. Mønsteret fungerer finfint som en introduksjon til flerfargestrikk, for i grovt garn går det raskt unna, og flerfargemønsteret stopper før fellinga, så om du synes at det å drive med flere ting på en gang i en strikkeoppskrift er oppskrytt, så er dette et ganske rett frem mønster. Jeg kunne ønsket meg litt mer forklaring om hvordan diagrammet skulle gjentas oppover votten, hvis det skal være helt egnet for nybegynnere, men det sier seg litt selv når en ser bildet av vottene.



20171210_122007

Jeg er glad i flerfargestrikk, og strikker endel av det på pinne 2-3, men på pinne 4 raste det avgårde. Det litt grovere inntrykket kler vottene, og jeg får lyst til å bruke mer av Lettlopi, for fargene er veldig vakre. Og de gikk forsåvidt kjapt å strikke, selv om jeg har hatt lite strikketid de siste ukene. Plutselig var det et par votter der, selv om jeg bare har kikket bort i kroken der strikketøyet har ligget og skult på meg. Tydeligvis strikker de seg selv.

Strikkefakta:
1 nøste bunnfarge og et halvt nøste mønsterfarge Lettlopi gir et damevottepar på pinne 4. Jeg dro ikke til Island, men til Majorstukrysset (Tjorven garn) for å fange det islandske garnet, men de har på Panduro også.


9 kommentarer:

  1. Flotte votter. Prosjekt som går av seg selv kan en like altså. Veldig deilig med votter i ren ull som er strikket i to farger.

    SvarSlett
  2. Trodde jeg hadde postet en kommentar, men den ble visst borte. Kjempetøffe votter! Jeg liker det røffe og enkle uttrykket.

    SvarSlett
  3. Kjempefine votter! Lettlopi er en av få garntyper som jeg har bestemt meg for at jeg ikke liker. Derimot elsker jeg den uspunnede platulopien fra samme produsent. Sånn er det, noen liker mora og noen liker dattera.

    SvarSlett
    Svar
    1. Platelopien er morsommere! Den har de samme fine fargene. Og jeg har kommet til konklusjonen at jeg må ikke like alt garn. Det tok litt tid å innse for min del.

      Slett
  4. Jeg elsker det islandske garn,er vild med den struktur og lidt kradse look,og bærer det uden at fortryde tæt på kroppen som trøjer og poncho ( arvingen og slægtningen,danske opskrifter ) de smukke vanter må jeg da også have lavet

    SvarSlett
    Svar
    1. Arvingen har jeg hatt i køen i årevis! Så dukker det stadig noe i veien...

      Slett
  5. flott, akkurat slik type ull jeg liker, har en pakke med garn og mønster på Riddari, innkjøpt på Island, som ligger på vent... ha en fin, ny uke! Happy Knitting!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.