12. november 2017

Luefin

IMG_7937

Hæ? Blogget ikke hun akkurat om ny lue?

Joda, men den gav jeg bort! Så luejakten fortsetter. Denne gangen er det en flaskegrønn lue i Pickles Tjukk merino, av enkleste sort med lang vrangbordskant i vridd rett nederst, og så glattstrikk når jeg ikke gadd mere av den vridde rett.

Garnet er så mykt at jeg kan bare se litt hardt på lua, så nupper den, men hva har man tre nuppefjernere i hus for? Altså, jeg lurer litt på hvorfor jeg har tre av samme slag, men da har jeg, og er beredt til å bruke dem. Men mykt garn=ikke klø=behagelig å ha på seg i panna= blir brukt.

Jeg tok utgangspunkt i Basic hat pattern av Ann Budd fra boka Knitter's handy book of patterns, noe så enkelt som forslag til maskeantall og fellinger når du har et garn du har lyst til å bruke, fordi det er mange strikkefastheter oppgitt i boka. Nyttig bok til basismønstre, når du har garnet, og en ide om å bruke en grunnmodell til noe nytt.

Så er det det med luer jeg aldri helt får bra til.
Luene mine må finne seg i at jeg har langt hår, og det betyr at jeg av og til vil ha hestehale inni lua =plutselig større omkrets på hodet. Eller så vil jeg ha håret løst, uten at lua sklir rundt i håret og faller ned i øynene. Og så vil jeg ikke ha den for trang, eller for løs, eller at den skal rote til frisyren min ennå mer, men jeg innser at jeg kanskje ikke kommer til å finne Den Ultimate Lua som funker til alt.

Denne er allefall en god kandidat til å ikke fryse med stil.




IMG_7928

Siden den var så enkel, festet jeg på refleksbuttonsene mine, knall røde og kule fra SeeMe. Alle har behov for å bli sett, og nå øker jeg sjansen for det.

Takk til Annki for hyggelig søndagstur med kamera idag! Alltid kjekt å være flere strikkere som trenger bilder av ferdige plagg. Hun hadde flere gensere som skulle tas bilde av, så forbipasserende som gikk søndagstur i Nydalen stusset litt over klesskifter i veikanten. Men alt for kunsten.



2017-11-12_09-16-31

Og om noen synes det er en farge som går igjen for tiden i garnet mitt; jeg tror det er et visst økning i grønt akkurat nå. Fra de lyseste, fluffy pastellgrønn Plum, til gressgrønn Ask og til flaskegrønn Pickles Merino og Lettlopi.

Fremtiden er grønn, ser det ut som.

4 kommentarer:

  1. Superfin og anvendelig lue. :)

    SvarSlett
  2. Fin lue og nydelig farge! Først skulle alle plutselig ha gult, og nå er det grønt. Man blir påvirket og inspirert av hverandre :) Kjenner igjen problematikken med langt hår og lue, har funnet ut at de luene som er litt stramme nederst og baggy øverst funker for meg. Men de har samtidig en tendens til å se ut som om jeg har lånt dem av bestemor :)

    SvarSlett
  3. Nok en flott lue hos deg! :-) ha en fin, fin, ny uke!

    SvarSlett
  4. Greetings! Quick question that's completely off topic.

    Do you know how to make your site mobile friendly?
    My web site looks weird when browsing from my iphone 4. I'm trying to find
    a template or plugin that might be able to fix this issue.
    If you have any recommendations, please share. Thanks!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.