16. oktober 2017

Strikk din egen julegenser - en gibort av ny bok


Ok, det er ikke jul ennå. Langt ifra. Men når tidsplanen inkluderer at man skal lage noe før nevnte høytid, så er det greit å kremte litt forsiktig at joda, det lakker mot jul. 

Derfor kan jeg jo tipse om boka jeg fikk i postkassa idag; Strikk din egen julegenser som akkurat er lansert, der du kan strikke din egen julegenser som du kan ha på deg på julebordet, julelunsjen, juleshoppinga, juletrehogginga eller nr du ellers føler for å spre litt julestemning i omgivelsene dine. 

Du kan jo kjøpe akrylversjonene av disse genserne i butikkene, men hei; disse blir mer personlige og du kan jo tilpasse til deg selv eller nevø som sikkert alltid har savnet en julegenser. Eller gjøre genseren mindre glorete eller fullstendig overkill alt etter humør og effekter. 




Julegenserstrikkebok? Er det noe å ha i hylla, da? 

Jo, temaet er jo litt snevert, men det er laget med en stor dose ironi og tøys, og jeg synes de har klart oppgaven bra. 24 plagg (neppe tilfeldig valgt tall, nei) som du kan strikke til høytiden, og det er en lett blanding av hønsestrikkinspirerte temaplagg, litt mer enkle plagg med små effekter tilpasset (sånn som snømanngenseren, tar du av gulerota og øynene, så går det jo fint an å bruke genseren ellers i året. 

Oppskriftene er tenkt igjennom, og det strikkes med pinnenummer så du rekker å strikke dette før jul. Og det er en fin variasjon i vanskelighetsgrad, noen har maskestring og broderier, andre skal en sy på applikasjoner, noen har flerfargestrikk  og andre igjen er det strukturstrikk. 

Det er strikkedesigner Siv Dyvik og Østre Aker husflidslag som står bak oppskriftene, og det tror jeg var lurt av forlaget at det er godt håndverk bak. Det gjør ting mer brukbart, og oppskriftene bedre. 







Godt humør og gode bilder, det har boka! 


Og tenker du at det er en super gave, eller har lyst på den selv, så er den ute i butikker nå. 

Jeg har fått boka i posten av Font forlag; og tenker at det er hyggelig å gi bort et eksemplar til en som kunne tenke seg den. 

Frister det med julegenserbok i posten, så har jeg en å gi bort! Så rekker du strikke genseren før julebordet :)

Kommenter på innlegget før fredag 20.oktober , så er du med i trekningen om å få julegenserboka i posten. 




39 kommentarer:

  1. Det så ut som en koselig bok. Tror egentlig at jentene mine hadde brukt snømanngenser hele vinteren om de kunne. Så jeg vil gjerne være med i trekningen.

    SvarSlett
  2. Kan aldri få nok strikkebøker :D Liker konseptet med morsomme julegensere, herlig :)

    Hilsen Trudi :)

    SvarSlett
  3. Ja takk julegenserbok har eg lyst på helsing marit������

    SvarSlett
  4. Herlig �� Julegenser har blitt et must i vår familie, så burde kanskje lage noen med navn på *hehe*

    SvarSlett
  5. Ulegensere har vært toppen, har kjøpt en del (3stk), kunne vært moro å strikke noen selv og

    SvarSlett
  6. Jeg blir stadig frista til å kjøpe julegenser på Fretex, men akrylen har holdt meg fra det så langt. Så denne boka vil jeg gjerne vinne!

    SvarSlett
  7. Har såå lyst til å lage julegensere til meg og kjæresten så denne hadde jo vært en perfekt førjulskos! I tillegg super å ha til å lage julegaver til andre.
    Klem fra Christine U :)

    SvarSlett
  8. Fantastisk! Det er lige en bog for mig, der har to teenagere i huset, som er helt oppe at køre over "grimme" julesweatre :-) Hilsen Ditte

    SvarSlett
  9. På skolen der jeg jobber, bruker vi julegenser hver tirsdag og fredag i adventstiden. Hadde vært gøy å strikke en selv!

    SvarSlett
  10. Jeg har lett og lett etter oppskrifter på julegensere! Med en hel bok kan jeg strikke en genser til hver i familien. Og en til hver på kontoret! Og enda noen flere! (Men ikke alle i år, da)
    Vennlig hilsen Birgitte

    SvarSlett
  11. Ja gjerne, helt sikkert mye fint i denne boka. Mvh. Vigdis V.

    SvarSlett
  12. Åh, det hadde vært kjempekult å vinne denne boka. Er litt over middels glad i jula, og med denne kan det hende det hadde vanket julegenser på flere i familien 😀

    SvarSlett
  13. Ja takk, gjerne! 😄 Eldste dattera vil så gjerne ha ein "øgli"/stygg-pen julegenser 😊

    SvarSlett
  14. ja, den kunne jeg tenkt meg! Elsker litt tullete klær :) Og spesielt når det har med jul å gjøre :)

    SvarSlett
  15. Ja, takk og hurramegrundt!

    SvarSlett
  16. Ja takk gjerne :-)

    SvarSlett
  17. Fantastisk, denne hadde det vore artig å ha, både i bok- og genserhylla!

    SvarSlett
  18. Ja takk, en julegenser hadde vært stas.)

    SvarSlett
  19. Oh Yes! Julegenser er et must før jul. Men jeg har kun nevnte akryl varianter. Så denne står høyt på ønskelista. Så kanskje får både sønn 1, sønn 2, mann, svigerbror og filletante en før jul

    SvarSlett
  20. Frister alltid med nok en strikkebok. Det kan liksom aldri bli for mange av de ����

    SvarSlett
  21. Ja!! Trenger en julegenser, og selvfølgelig en julegenser-bok.

    SvarSlett
  22. Vinner jeg denne skal jeg strikke pepperkakemanngenser! 😂

    SvarSlett
  23. Jeg kunne gjerne tenkt meg denne, har etpar stedøtre som hadde likt gaver fra boken����. Mvh Kirsti R.

    SvarSlett
  24. Morsom strikkebok, den hadde vært kjekk å ha ☃️

    SvarSlett
  25. Hadde vært perfekt som inspirasjon til tantestrikkeoppdrag!! 🎄

    SvarSlett
  26. Åh, denne boka fekk eg lyst på!

    SvarSlett
  27. Ja takk, det hadde vært gøy med julegenserbok! 🎄

    SvarSlett
  28. Ja, denne så jo utrolig morsom ut, så jeg tar herved et lodd:-)
    hilsen Unni

    SvarSlett
  29. Det hadde vært stas :)

    SvarSlett
  30. Åja, har alltid ønska meg en julegenser! De er jo supermorsomme :D
    Og en julegenserbok med mønster som kan brukes til flere ting enn bare genser er jo bare tommel opp!

    SvarSlett
  31. Åh, hvor er den fin. Sådanne genser ville bringe stor lykke her i familien. Så jeg vil blive rigtig glad, hvis jeg bliver den heldige.
    Hilsen Sanne

    SvarSlett
  32. Ja, for en gøy bok! :D

    SvarSlett
  33. Deilig :-)) Hva for en fantastisk strikkebok.
    Den retten tiden til å starte med julegenser... avslappet og uten tidstrykk. Jeg liker å starte en av de vakre mønstrene og sikkert mer:-)) Takk for gibort... så fint.
    Hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
  34. Ja, takk veldig gjerne :-) Da kan det bli ny julegenser til "ugly christmassweater day"

    Hilsen Monica

    SvarSlett
  35. Ja takk, jeg vil gjerne vinne denne! Mariesandli (krøllalfa) hotmail (dått) com

    SvarSlett
  36. Jeg elsker jul ❤
    og julecenser skulle jeg gjerne hatt. Kan godt være litt glorete til jul syns jeg, men det enklere er fint også. Denne boka ser ut til å inneholde mye fint, og jeg hadde blitt kjempeglad hvis jeg vant den!
    Setter forøvrig stor pris på å lese din blogg :-)
    Hilsen Terese
    tereseaarum (at) hotmail com

    SvarSlett
  37. YEEES, endelig kom det ei bok der man selv kan strikke sin egen "the ugly christmas sweater". Denne likte jeg!

    SvarSlett
  38. Å jada, den så flott ut. med hilsen fra Beth

    SvarSlett
  39. Håper ikke det er for sent å være med, det ser ut som en morsom bok!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.