17. juli 2017

Vertices unite!

IMG_7327

Vertices unite kan man oversette sånn kjapt til sett sammen hjørnene. Jeg var sugen på sjalstrikking og litt farger, og kastet meg med på samstrikk av Vertices unite-sjalet til Stephen West, sånn på innskytelse. Egentlig trodde jeg at jeg var en sånn bare-en-farge-på-sjalet-mitt-takk-person, så det var med en tå utenfor komfortsona mi at jeg plukket fem farger og satte igang.

IMG_7340

Dette er baksiden av sjalet, synes det funker på begge sider. Og det er bra, all den tid det ikke er lett å ha på seg et sjal somer finest bare på en side. Da må man ty til drastiske virkemidler som klyper, gelatin, bare gå i motvind fra høyre side og sånt, og det er litt mye innsats for et skarve sjal.


IMG_7335

Sjalet ligner på sånne tegninger man sitter og tegner når du sitter i telefonen eller i et møte, du tegner streker og fyller inn farger og mønstre i firkantene som dukker opp underveis. igjen var jeg litt skeptisk til et sjal som ser ut som drodling, helt til jeg kom på at jeg sjeldent ser sjal i bruk helt flatt på bakken.

IMG_7326

Trikset er jo du har det jo på deg! Surret rundt halsen, og vips gikk det fra fargefelter satt sammen, til fine farger rundt en hals. Svært, svært sjeldent bruker jeg sjal på andre måter enn som skjerf. Jeg holder det altså ikke utstrakt over hodet og veiver med det som semaforsignaler eller fotballpøbel, men holder kulda uta og varmen inne rundt halsen.

IMG_7325

Og i tjue varmegrader er det litt innsats å late som man er helt casual og cool med alpakkaskjerf rundt halsen. Jeg tror ingen som gikk forbi løp hjem og ble inspirert til å kjøre samme look neste dag.
-Tjue varmegrader? Perfekt for alpakkasjalet mitt! Den trendy damen i parken så jo så avslappet og cool ut med det rundt halsen.

-tenkte ingen.

IMG_7324

Jeg synes forsåvidt mer synd på Amylin/@strikkeann som trengte å ta bilder av sin tykke genser i Drops Air. Haha! Det var varmt, det ! Alltid kjekt å være to strikkere som trenger å ta bilder av sine nye plagg, for da slipper man selvutløser, og kan ha det moro underveis.

IMG_7285

Gledelig overrasket over at det ble bra, der!

 Neste gang (!) tror jeg at jeg skal dra på med den større størrelsen (du velger mellom to størrelser, dette er den minste. Eventuelt slå til med minste størrelse, og gå bananas med tykkere garn eller to tynne der det ene er fluffegarn, og vips har du største størrelse og mindre jobb.

Det perfekte restegarnsjalet, siden det gikk 165 gram garn totalt av fem farger i Sandnes minialpakka (oker pluss blåfargene) og Drops alpakka (de grå) , og jeg hadde ikke fulle nøster av noen. Jeg trikset litt med å bytte rundt på fargerekkefølgen, og holdt på å bli koko av icordkanten rundt, for den tar tid når du tror du er straks i mål.

Og så kan det være lurt å lese oppskriften på icordkanten, for den kommer med et tips på fargefelt tre om å øke med flere masker, det kunne jeg gjort for å ikke få det så stramt over den biten. Men litt gladvold løste biffen.


IMG_7273


11 kommentarer:

  1. Veldig fint! Kan anbefale å ikke strikke største størrelse med tykkere pinner, da får du pledd. Kjekt det og, men blir mer som nakkekrage enn sjal om du vil ha det på utendørs. Som bilteppe til frosne unger derimot; helt topp.

    SvarSlett
  2. Stilige bilder, stilig sjal! Og sommerlige farger ihvertfall, selv om det er varmt å ha på seg.

    SvarSlett
  3. Kjempe kult sjal. Gøy å gå litt utenfor komfortsonen i blant. Gjorde det for en stund siden jeg også da jeg strikket sjal med tre ulike strukturer/mønster i sjalet. Veldig kjekt med slike tips der en kan slanke lageret litt. Jeg har ryddet garnlageret i dag og det siste jeg trenger er mer garn tydeligvis.

    SvarSlett
  4. Veldig fint, og jeg likte fargene. Hadde seriøst ikke kommet på å sette sammen noe som det der selv, jeg er alt for kjedelig i fargevalget til det.

    SvarSlett
  5. Det ble kjempefint.flott drapert rundt halsen, enig i at det er finest snurret litt rundt.
    Jeg falt for marled magic shawl av stephen west.
    Der er det også to størrelser. mitt ble ENORMT.
    Men nydeig å tulle seg inn i på en kjølig sommerkveld eller lignende
    du kan se mitt på ravelry (der er jeg xenotim)om du vil

    SvarSlett
  6. så flott det ble! Slikt trenger vi iallfall her i Stavanger, kun 2 soldager så langt, så tilbake til regn! Ha en fin sommerhelg hos deg!

    SvarSlett
  7. Sjalet ble kjempestilig! Du har valgt fine farger. Jeg er ofte noe skeptisk til sjalmønstrene hans,for han velger ofte psykedeliske farger (synes jeg), men dette ble jo så fint at jeg fikk lyst på ett selv:):)

    SvarSlett
  8. En tå (eller flere) utenfor comfortsonen kan bli riktig så bra i blant. Det er dette sjalet et bevis på :) Og jeg syns du klarte å se både casual og cool ut på en troverdig måte, jeg. Ser for meg at genserfotografering bød på litt mer utfordringer i så måte ;)

    SvarSlett
  9. Superkult sjal! Digger Stephen West, så kanskje skulle jeg slenge dette på pinnene? Tøffe farger!

    SvarSlett
  10. Jeg blir mer og mer glad i gult som mønsterfarge eller hovedrolle. Tror det bl.a. skyldes alle de fine plaggene du viser frem i uvante men vakre fagkombinasjoner. Håper du nyter sommeren!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.